Co zrobić, gdy podpis na umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych został sfałszowany?

O rzekomym podpisaniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych dowiadujemy się zazwyczaj przy pierwszym wezwaniu przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego do zapłaty faktury. Jeżeli jesteś tym faktem zaskoczony i pewien, że nie podpisywałeś z danym przedsiębiorcą umowy, w pierwszej kolejności powiadom o tym fakcie tego przedsiębiorcę, jednocześnie poproś go o przesłanie kopii podpisanej umowy.

Po uzyskaniu kopii podpisanej Twoim imieniem i nazwiskiem umowy, w przypadku dalszego podejrzenia sfałszowania podpisów na dokumentach umownych, jak najszybciej zgłoś zawiadomienie o możliwym popełnieniu przestępstwa na policję lub do prokuratury. W toku postępowania zostanie przeprowadzona ekspertyza kryminalistyczna z zakresu badania pisma ręcznego, celem ustalenia czy podpis został rzeczywiście sfałszowany.

Sfałszowanie dokumentów jest określone w przepisach Kodeksu karnego dotyczących przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów. Sfałszowanie podpisu zgodnie z art. 270 Kodeksu karnego podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Pamiętaj! Tylko organy procesowe są uprawnione do ustalenia czy doszło do popełnienia przestępstwa z art. 270 Kodeksu karnego. Do momentu rozstrzygnięcia sprawy przez organy ścigania, przedsiębiorca telekomunikacyjny nie mając wiedzy, czy faktycznie doszło do popełnienia przestępstwa, nie ma przesłanek do negowania autentyczności podpisu abonenta na dokumencie i unieważnienia umowy.

Urząd Komunikacji Elektronicznej ani przedsiębiorca telekomunikacyjny nie posiada możliwości zweryfikowania podpisu na umowie. Wymaga to wykorzystania pomocy grafologa oraz organów wymiaru sprawiedliwości dla uzyskania jednoznacznego i prawnie wiążącego rozstrzygnięcia. Organem rozstrzygającym w sprawie ważności umowy jest sąd powszechny.

 

  • Drukuj do PDF
  • CIK © UKE 2009 - 2014; POLITYKA COOKIE >
    Od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:15 do 16:15
    pod numerem telefonu: 22 330 4000
    (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora telekomunikacyjnego)
    • mapa serwisu
    • rss
    • kontakt z cik
    • serwis UKE
    • facebook
    • twitter
    • youtube
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie