Podałem swój numer na stronie internetowej. Co dalej?

Prężnie rozwijający się rynek usług telekomunikacyjnych niesie za sobą wiele różnych zagrożeń, których abonenci często nie są świadomi. Fakt ten wykorzystywany jest przez niektóre serwisy internetowe, które pojawiają się w sieci równie szybko jak znikają, co w znacznym stopniu utrudnia ich kontrolę oraz weryfikację przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Internetową plagą są strony internetowe, które ściśle powiązane są z usługami telekomunikacyjnymi i które zachęcają abonentów sieci komórkowych do podania (wpisania do formularza lub pola) numeru telefonu w zamian za otrzymanie wyników testu, doładowanie konta pre-paid, otrzymanie mapy z fotoradarami, uzyskanie dostępu do wysłanych i otrzymanych wiadomości SMS z dowolnego, podanego przez abonenta numeru telefonu lub inne informacje bądź korzyści. Podając swój numer telefonu na takiej stronie internetowej abonent otrzymuje SMS’a zwrotnego z kodem PIN, który po wpisaniu na stronie internetowej daje dostęp do wcześniej obiecanych abonentowi treści.


UWAGA!!!

Podanie na stronie internetowej otrzymanego kodu PIN jest równoznaczne nie tylko z uzyskaniem dostępu do obiecanej treści, ale najczęściej także z aktywacją subskrypcji płatnych wiadomości SMS, które przychodzą na podany przez abonenta w formularzu numer w regularnych odstępach czasu, generując wysokie koszty.


O tym, że otrzymywane w ramach subskrypcji wiadomości SMS są wiadomościami płatnymi, a nie bezpłatnymi informacjami handlowymi, abonent często dowiaduje się dopiero w momencie otrzymania rachunku telefonicznego lub doładowania konta pre-paid, z którego zaraz po doładowaniu znikają duże sumy pieniędzy.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej weryfikuje każde zgłoszenie abonentów, dotyczące funkcjonowania serwisów internetowych, oferujących usługi o podwyższonej opłacie.

Warto zwrócić uwagę na dwa aspekty działań serwisów internetowych, oferujących usługi o podwyższonej opłacie (subskrypcje) – etyczny i prawny. Niezależnie od oceny etycznej sposobu działania takich serwisów, który budzi uzasadnione wątpliwości, pod względem prawnym, po weryfikacji najczęściej okazuje się, że przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne w większości przypadków nie są naruszane.

Przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne nakładają na dostawców usług o podwyższonej opłacie określone obowiązki jedynie w zakresie reklamy oferowanych usług. Przedmiotowe wymagania określone są w art. 64 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z nimi, podmiot realizujący daną usługę obowiązany jest podać wraz z numerem usługi cenę brutto oraz nazwę przedsiębiorstwa, które jest dostarczycielem usługi. Jeżeli informacja o usłudze podawana jest do publicznej wiadomości w formie graficznej, wówczas tło informacji nie może utrudniać lub uniemożliwiać zapoznania się z ceną, rozmiar czcionki ceny nie może być mniejszy niż 60% rozmiaru czcionki numeru tej usługi, a czas prezentacji ceny nie może być krótszy niż czas prezentacji numeru tej usługi. Ponadto, jeżeli sługa o podwyższonej opłacie świadczona jest w sposób powtarzalny na podstawie uprzedniego oświadczenia woli abonenta, jej dostawca jest obowiązany do podania informacji o zasadzie korzystania z usługi w sposób przejrzysty i czytelny dla abonenta.

Podstawową linią obrony przed serwisami, których działania budzą wątpliwości natury moralnej, jest daleko posunięta ostrożność samych abonentów, którzy przed podjęciem decyzji o podaniu swojego numeru telefonu na stronie internetowej powinni dokładnie zapoznać się z całą zawartością serwisu i regulaminem usługi, co pozwoli im na uniknięcie nieprzewidzianych kosztów.


UWAGA!!!

W ostatnim czasie w sieci pojawiły się strony internetowe, które oprócz pola do podania swojego numeru telefonu nie zamieszczają żadnej innej informacji, w tym nie podają numeru usługi o podwyższonej opłacie (subskrypcji), kosztach uruchomienia subskrypcji oraz linku do regulaminu subskrypcji. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej ostrzega, aby
na takich stronach internetowych pod żadnym pozorem nie podawać swojego numeru telefonu, gdyż abonent w żaden sposób nie może uzyskać informacji o skutkach podania swojego numeru telefonu
.

 

  • Drukuj do PDF
  • CIK © UKE 2009 - 2014; POLITYKA COOKIE >
    Od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:15 do 16:15
    pod numerem telefonu: 22 330 4000
    (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora telekomunikacyjnego)
    • mapa serwisu
    • rss
    • kontakt z cik
    • serwis UKE
    • facebook
    • twitter
    • youtube
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie