Media społecznościowe w czasach pandemii - Centrum Informacji Konsumenckiej

Infolinia

  • infolinia: 22 330 4000(tonowo 1)  
    czynna w dni robocze: 10:00 – 14:00

Ustawienia

Social Media

Przełącznik języków

smartfon położony na tablecie a ten położony na laptopie

Media społecznościowe w czasach pandemii

Media społecznościowe to obecnie nieodzowna część naszego życia, zarówno w sferze informacyjnej, kulturalnej, jak i rozrywkowej. Korzystają z nich wszyscy, niezależnie od wieku. Jednakże ich nadmiar, a także nieumiejętne korzystanie, może oddziaływać na nas negatywnie, zwłaszcza w czasie ogłoszonej pandemii.

W ostatnim czasie tematem przewodnim w radiu, telewizji oraz na wszystkich portalach informacyjnych i w mediach społecznościowych jest koronawirus. Biorąc pod uwagę, że 11 marca Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła, że spowodowana koronawirusem SARS-CoV-2 choroba COVID-19 może być traktowana jako pandemia, nie powinien nas zaskakiwać natłok wiadomości w mediach i internecie.

Dodatkowo nasi znajomi i znajomi znajomych podsyłają różne treści oraz memy dotyczące najnowszych komunikatów. Jeżeli nie zadbamy o higienę informacyjną, możemy paść ofiarami przebodźcowania. Ilość impulsów zewnętrznych i danych, które obecnie wchłaniamy, może przekroczyć możliwości adaptacyjne naszego organizmu. To z kolei może przełożyć się nie tylko na gorsze samopoczucie, ale w dłuższym czasie na obniżenie odporności organizmu. Dlatego też szczególnie istotne jest unikanie przebodźcowania.

Postarajmy się ograniczyć liczbę przeglądanych serwisów i powiadomień w mediach społecznościowych. Wyciszmy dźwięk przychodzących wiadomości. Skupmy się na innych czynnościach, aby dać mózgowi czas na odpoczynek i przetrawienie dostarczonych wcześniej informacji.  Miejmy też na uwadze, że całkowite odcięcie od informacji też nie jest dobre, bo może powodować narastający lęk.

Musimy mieć świadomość, że gdy napływ informacji jest zbyt szybki, to mózg traci umiejętność ich selekcji. Tym samym stajemy się podatni na manipulacje i wierzymy we wszystko, co przeczytamy.

Fake news to wiadomość, która ma na celu wprowadzenie odbiorcy w błąd. Nie jest prawdą, ani nie jest kłamstwem. Fake news opiera się zazwyczaj na dezinformacji lub żarcie, często zawierając elementy prawdziwe. Rozwój technologiczny powoduje, że informacje, w tym fake newsy, błyskawicznie przenikają do społeczeństwa, a powstrzymanie dezinformacji w sieci wydaje się niemożliwe. Wykorzystajmy możliwości internetu w celu weryfikacja zawartych w nim treści (więcej o fake news tutaj).

Jeżeli chcemy korzystać z rzetelnych źródeł informacji dotyczących koronawirusa i choroby COVID-19, warto zaglądać na rządowe profile Głównego Inspektoratu Sanitarnego (Facebook, Twitter, Instagram), Ministerstwa Zdrowia (Facebook, Twitter), a także WHO  (Facebook, Twitter, Instagram, TikTok).

Pamiętajmy, że zdrowa głowa, to zdrowe ciało.