Bezpieczny Senior

Bezpieczny Senior

1 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Starszych. To okazja by przypomnieć, że osoby starsze są konsumentami, użytkownikami usług telekomunikacyjnych i mają określone potrzeby, o których powinni pamiętać m.in. dostawcy usług. Październik to również Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa, kiedy przypominamy o dobrych nawykach korzystania z internetu.

Seniorzy to coraz większa grupa demograficzna. Według Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ITC) w gospodarstwach domowych w 2020 r.[1], z internetu korzystała ponad połowa osób w wieku 60–74 lata (51,4%).  Wyniki powyższego badania pokazują, że osoby starsze najczęściej wykorzystywały internet do czytania on-line wiadomości, gazet lub czasopism, wyszukiwania informacji o towarach lub usługach, wyszukiwania informacji związanych ze zdrowiem oraz wysyłania i odbierania poczty elektronicznej.

Niestety nadal wielu seniorów nie korzysta na co dzień z sieci, nie robi zakupów online, nie płaci rachunków przez internet, nie używa komunikatorów do kontaktu z bliskimi i znajomymi. Osoby starsze często nie nadążają za rozwojem technologii lub nie czują potrzeby by z niej korzystać.

Edukacja cyfrowa niesie seniorom i osobom z ich otoczenia korzyści w wielu sferach życia: komunikacji i utrzymania relacji, zdrowia i opieki, a także rozwoju i wypoczynku oraz aktywności konsumenckiej. Co ważne, umiejętności korzystania z komputera, telefonu bądź komunikatorów i aplikacji mobilnych, umożliwiają seniorom nie tylko utrzymanie kontaktu, czy rozwój zainteresowań, lecz budują też ich pewność siebie, satysfakcję oraz poczucie podążania z duchem czasu. Niestety aktywność w internecie, niesie za sobą różne zagrożenia, których seniorzy nie są w stanie przewidzieć i nie są do nich przygotowani. Większość seniorów nie ma podstawowej wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Za duża otwartość i zaufanie do osób po drugiej stronie ekranu mogą zostać wykorzystane przez internetowych oszustów polujących na dane i oszczędności użytkowników.

Oszuści tworząc kolejne kampanie phishingowe często posługują się wizerunkiem znanych podmiotów, na przykład banków, sklepów, placówek medycznych lub firm kurierskich. Wykorzystując socjotechnikę starają się wymusić na ofierze działanie, którego konsekwencją może być nawet utrata środków z konta bankowego. Połączenie ufności i braku świadomości o potencjale zagrożenia sprawia, że tego rodzaju ataki bywają bardzo skuteczne.

Przykłady oszustw oraz zasady bezpieczeństwa znajdziecie w naszych kursach on-line:

 

Seniorze pamiętaj!

  • podstawą bezpieczeństwa jest rozsądek i spokój, nie działaj pod wpływem emocji,
  • twórz trudne hasła i nikomu ich nie udostępniaj,
  • nie otwieraj wiadomości i podejrzanych linków z nieznanych źródeł, nawet jeśli wiadomość do złudzenia przypomina wiadomość z banku lub innej instytucji,
  • kupuj wyłącznie u sprawdzonych sprzedawców,
  • nie podawaj poufnych danych (nawet znajomym),
  • korzystaj z oprogramowania antywirusowego,
  • pobieraj pliki i programy jedynie z legalnych i zaufanych źródeł,
  • bądź ostrożny podczas zawierania znajomości i rozmów z innymi użytkownikami – nigdy nie wiesz kto znajduje się po drugiej stronie!

 

Internet daje nam wiele możliwości, musimy jednak pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Śledźcie nasze media społecznościowe i cik.uke.gov.pl.

 

 

[1] Główny Urząd Statystyczny.  Sytuacja osób starszych w Polsce w 2020 roku.