Komputer z wyświetloną prezentacją na webinar o hejcie i mowie nienawiści.

Dzień Dziecka z UKE

Dynamizm procesów cyfryzacji wymaga od użytkowników usług telekomunikacyjnych podniesienia świadomości na tematy związane z bezpieczeństwem usług, danych osobowych i filtrowania informacji dostępnych w internecie. Dostęp do internetu daje nam możliwości, których nie miały starsze pokolenia. Wiele zyskujemy dzięki rozwojowi cyfrowemu, należy jednak pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w sieci.

Z  badania konsumenckiego dzieci i rodziców wynika, że:

  • 97,7 % dzieci korzysta ze smartfona (prawie połowa zaczęła korzystać w wieku 7-8 lat);
  • niemal połowa nastolatków w wieku 10-14 lat, która ma telefon komórkowy nosi go cały czas przy sobie, reagując na każdy dźwięk wiadomości. Może to być traktowane jako objaw FOMO (Fear of Missing Out). Strach przed tym, że coś nas omija, forma społecznego lęku;
  • większość dzieci (50,8%) często trafiała w sieci na obrazy i/lub filmy lub komentarze prezentujące hejt lub mowę nienawiści;
  • jednym z największych zagrożeń w sieci wskazywanym przez dzieci był kontakt z nieznajomymi – nieznajomy może nie być osobą za którą się podaje (32,6%);
  • 16,0% dzieci przyznało, że one lub ich znajomi wysyłali swoje intymne zdjęcia innej osobie.

Coraz młodsze dzieci korzystają z internetu i mają dostęp do treści zamieszczanych w sieci. Nie ma jednak wystarczających mechanizmów weryfikacyjnych chroniących je przed treściami niebezpiecznymi lub nieprawdziwymi. Sami młodzi użytkownicy bardzo często zamieszczają w sieci materiały, zdjęcia, komentarze i inicjują zjawiska i zachowania skierowane przeciwko innym użytkownikom.

Z raportu Bankowość dla dzieci Cashless.pl opublikowanego we wrześniu 2021 r. wynika, że na koniec lipca 2021 r. banki uwzględnione w raporcie obsługiwały ponad 600 tys. różnego rodzaju kont dla dzieci. Powyższe dane potwierdzają, że młodzież od 13 r. życia korzysta z usług bankowych, kart debetowych, realizuje płatności przez aplikacje mobline, blika. Tym samym młodzież jest również narażona na zagrożenia typu ataki phishingowe, czy oszustwa na blika.

Niestety bardzo dużo młodych ludzi, mimo, ze świetnie sobie radzą w cyfrowym świecie,
są uważani za pokolenie urodzone ze smartfonem w ręku, to zapominają o bezpieczeństwie. Jednym z priorytetów UKE jest edukacja młodych użytkowników w zakresie odpowiedzialnego korzystania z internetu i profilaktyki niebezpiecznych zjawisk.

Z myślą o młodzieży przygotowaliśmy cykl webinarów z okazji Dnia Dziecka:

  • Hejt i mowa nienawiści – reaguj, nie bądź obojętny
  • Sexting – czy jest przestępstwem
  • Fake newsy i dezinformacja – nie wszystko jest prawdą
  • Phishing – oszustwo, które dotyka również młodzież

Webinary spotkały się z ogromnym zainteresowaniem, co potwierdza duże zapotrzebowanie na tego typu działania edukacyjne w szkołach i potrzebę wsparcia nauczycieli w zakresie tematyki cyberbezpieczeństwa młodzieży.

Na nasze webinary nauczyciele zgłosili rekordową liczbę ponad 14 000 uczniów klas VI – VIII szkół podstawowych. Przez cały tydzień połączyliśmy się z ponad 500 klasami z całej Polski :)

W ramach webinarów podkreślaliśmy jak ważna jest ochrona własnej prywatności, dbanie o stosowanie skomplikowanych haseł wzmacniających ochronę kont, czy ostrożność w „dzieleniu się” danymi i swoim życiem na portalach społecznościowych. Uczulaliśmy młodych ludzi by sprawdzali politykę prywatności na kontach społecznościowych, zarządzali ustawieniami prywatności i nie podawali w sieci danych wrażliwych, nie dzielili się wszystkim i zastanowili się nad słusznością relacjonowania całego życia. Uczulaliśmy przed sextingiem i sextortionem, czyli przesyłaniem swoich intymnych zdjęć, filmow i treści, które jest coraz popularniejsze wśród młodych ludzi.