Jak korzysta z internetu dorosły, a jak dziecko? Top 5 na podstawie badania UKE - Centrum Informacji Konsumenckiej

Infolinia

  • infolinia: 22 330 4000(tonowo 1)  
    czynna w dni robocze: 10:00 – 14:00

Ustawienia

Social Media

Przełącznik języków

Jak korzysta z internetu dorosły, a jak dziecko? Top 5 na podstawie badania UKE

Jak korzysta z internetu dorosły, a jak dziecko? Top 5 na podstawie badania UKE

Internet to nieograniczone źródło wiedzy i rozrywki, a w sytuacji spowodowanej koronawirusem SARS-CoV-2 stał się narzędziem, do którego częściej niż zwykle przenosimy nasze życie społeczne. Uczestniczymy w największej kwarantannie w dziejach ludzkości.

Według badania konsumenckiego przeprowadzonego przez UKE w 2019 roku, przeciętny deklarowany czas spędzany online w ciągu dnia wynosił od pół do dwóch godzin (dzieci – 40,7%, dorośli – 42,2%). Poza tym minimalnie dłuższą obecność w sieci deklarowali chłopcy. Znaczenie w tym zakresie ma jednak wiek dziecka. Wraz z wiekiem wzrasta czas spędzany w sieci.

Internet daje dostęp do wachlarza usług. Zakupy, porady lekarskie, bankowość, a nawet treningi możemy, a wręcz powinniśmy, robić obecnie nie wychodząc z domu. Nastąpił ogromny wzrost naszej aktywności w sieci, a wraz z nią wzrosła liczba kampanii phishingowych. Fałszywe e-maile wysyłane rzekomo przez operatorów, banki, czy ostatnio bardzo głośna akcja z e-dziennikami są obecnie plagą (więcej informacji na http://cik.uke.gov.pl). To bardzo istotne by być uważnym i również uczulić dzieci przed otwieraniem wiadomości, których treści nie do końca rozumieją. Zadaniem dorosłych jest wcielenie się w rolę aktywnego przewodnika i nauczyć zasad bezpiecznego korzystania z sieci. Dorośli, którzy sami korzystają z internetu, znacznie lepiej orientują się, do jakich celów dzieci wykorzystują internet. Jednak zmieniająca się w zawrotnym tempie technologia niekiedy przysparza dorosłym wielu problemów z jej oswojeniem. Czasem to dzieci stają się naszymi przewodnikami, uczymy się więc od siebie nawzajem.

Badanie konsumenckie pokazuje, że najczęściej w sieci słuchamy muzyki, oglądamy filmy i gramy. Dość powszechne jest także korzystanie z serwisów edukacyjnych, komunikatorów oraz serwisów społecznościowych (dzieci 56,2%, dorośli 54,4%). Najmniej popularne wśród dzieci usługi to poczta (e-mail) (39,4%) oraz serwisy informacyjne (42,7%), wykorzystywane w szczególności przez osoby dorosłe. Dane z badania dotyczą ubiegłego roku. Przez konieczność pozostania w domach, w tym roku obserwujemy wzrost korzystania z serwisów edukacyjnych, komunikatorów, czy monitoringu mediów.

Badanie pokazało również z jakich z serwisów i portali społecznościowych korzystamy.

Najpopularniejszym serwisem wśród dzieci jest YouTube (72%). Serwis umożliwia bezpłatne umieszczanie, odtwarzanie strumieniowe, ocenianie i komentowanie filmów. Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie. Najmłodsi użytkownicy najczęściej skupiają się na youtuberach, czyli idolach współczesnej młodzieży. Dorośli korzystają z porad.

Na drugim miejscu uplasował się Facebook (dzieci 49,9%, dorośli 47,4%). Serwis społecznościowy, za pośrednictwem którego dodajemy zdjęcia, filmy, posty. Mamy możliwość komentowania i obserwowania innych użytkowników. Niestety na Facebooku możemy się spotkać z negatywnymi treściami oraz hejtem –  problem społeczny XXI wieku (więcej informacji na http://cik.uke.gov.pl).

Co piąty młody użytkownik internetu korzysta z Instagrama (dzieci 22,4%, dorośli 18,7%) oraz ze Snapchata (dzieci 20,6%, dorośli 16,2%) . Pozostałe portale nie cieszą się dużą popularnością. Blisko 20% młodych internautów zadeklarowało, że nie korzysta z serwisów oraz portali społecznościowych.

Aktywność dzieci w internecie przybiera często charakter twórczy. Z łatwością tworzą strony internetowe, blogi, stają się youtuberami. Trzeba jednak pamiętać, że nadmierne korzystanie przez najmłodszych z internetu, a tym samym dostęp do treści niedopasowanych do ich wieku mogą być przyczyną wielu dysfunkcji. Zaburzenia snu, problemy z koncentracją, wyobcowanie, problemy w nawiązywaniu kontaktów społecznych, to tylko przykłady. Dzieci spędzające dużo czasu online narażone są przede wszystkim na uzależnienie. Dlatego bardzo ważne jest zachowanie proporcji. Czas spędzony w sieci nie może być ponad innymi aktywnościami. I choć kwarantanna zmusza nas do pozostania w domach, czas przed komputerem powinien być nie tylko zabawą, ale również nauką.  Wiele instytucji udostępnia platformy e-learningowe. Zapraszamy również na naszą stronę internetową cik.uke.gov.pl, gdzie w zakładce Edukacja #zostańwdomu każdy znajdzie coś dla siebie. Dla najmłodszych krzyżówki, rebusy oraz ciekawostki ze świata telekomunikacji. Dla dorosłych cykl #PorozmawiajzDzieckiem, to wiele przydatnych artykułów, z których dowiemy się jak pozostać bezpiecznym w sieci.

To trudny czas dla nas wszystkich. Możemy go jednak spędzić efektywnie i kreatywnie.
#zostańwdomu