Korzystanie z gier edukacyjnych w klasie

Korzystanie z gier edukacyjnych w klasie

Kogo z nas nigdy nie interesowały gry? Jedni lubią tradycyjną, planszową lub „podwórkową” rozgrywkę, inni preferują starcie na szklanym ekranie. Dzięki nim każdy uczestnik zabawy miło spędza wolny czas. Co byłoby gdyby cyfrową rozgrywkę, którą tak lubią najmłodsi, wdrożyć podczas lekcji?

Historia gier wideo rozpoczęła się w I połowie XX w. Pierwsza symulacja „odpalania pocisków” na monitorze radarowym powstała w 1947 roku. Już w 1949 roku można było zagrać w wideo wersję gry kółko i krzyżyk, jednak ze względu na gabaryty urządzenia, była ona dostępna jedynie dla nielicznych. Trzynaście lat później Steve Russel wraz ze studentami MIT stworzyli pierwszą, niezależną grę dostępną w trybie multiplayer. "SpaceWar" przenosił graczy w iście międzygalaktyczną rozgrywkę. Każdy z uczestników mógł wcielić się w pilota statku kosmicznego i zmierzyć się z wrogą flotą. Wraz z rozwojem technologii powstawały coraz to nowe typy gier oraz urządzenia, na których można cieszyć się rozgrywką w domu, jak i poza nim.

Gry jako narzędzie edukacyjne

W dalszym ciągu wielu opiekunom, rodzicom czy nauczycielom gry wideo kojarzą się z tematyką uzależnień młodzieży od tego typu rozrywek. W rzeczywistości niewielki odsetek grających zmaga się z uzależnieniem, a przestrzeganie dobrych nawyków (ograniczony czas, wybór odpowiedniego rodzaju gry czy rozmowy z dzieckiem etc.) przekłada się na uznanie gamingu za bezpieczną i niosącą za sobą wiele korzyści, formę spędzania czasu.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i wyzwaniom jakie niesie ze sobą cyfrowy świat, od lat szkoły wdrażają zajęcia, które mają uczyć najmłodszych oswajania się z technologią. Na zajęciach informatycznych dzieci uczą się m.in. podstaw programowania za pomocą Scratch czy GameMaker.

Dodatkowo, wiele serwisów edukacyjnych wykorzystuje gry wideo. Szkoły chętnie korzystają z Moodle, The Khan Academy czy MangaHigh. Na różnego rodzaju platformach uczniowie mogą, poprzez zabawę, szlifować umiejętności matematyczne, doszkalać się językowo, utrwalić materiał z zajęć z geografii, historii czy nauk ścisłych.

Sesje gier i game jam

Każdy nauczyciel może stworzyć własną, autorską sesje gry, wykorzystującą dopasowaną do potrzeba zajęciowych rozgrywkę angażującą i spajającą klasę, a zarazem pozwalającą na przyswojenie materiału lekcji.

Należy też przypomnieć, że możliwość zmierzenia się z innymi graczami jest podstawą we wszelkiego rodzaju potyczkach.

Podobnie jak w dyscyplinach sportowych, w sferze wideo urządzane są różnego rodzaju zawody i zmagania. Bardzo dużą popularnością cieszą się game jams, w których gracze rywalizują ze sobą (w pojedynkę lub zespołowo) tworząc gry o konkretnej tematyce.

Gry jako element lekcji – od czego zacząć?

Z myślą o nauczycielach i edukatorach, Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego (SPIDOR) wydało poradnik „Korzystanie z gier edukacyjnych w klasie: wytyczne do efektywnego nauczania”. Jest on efektem wieloletniej współpracy branży gier wideo - ISFE i European Schoolnet, sieci 34 ministerstw edukacji z całej Europy, które wspólnie pracują nad poprawą jakości nauczania poprzez szkolenie nauczycieli i edukatorów w zakresie korzystania z gier i nowych technologii.

Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do pobrania darmowego poradnika w wersji .pdf !

 

Katarzyna Grabowska, Główny Specjalista, Departament Polityki Konsumenckiej

 

Pliki do pobrania