Obywatelski Ogólnopolski Kongres Polityki Senioralnej

Obywatelski Ogólnopolski Kongres Polityki Senioralnej

10 grudnia odbył się Ogólnopolski Obywatelski Kongres Polityki Senioralnej organizowany przez Stowarzyszenie MANKO – Głos Seniora. To wydarzenie skierowane do organizacji seniorskich, liderów środowisk senioralnych oraz osób zaangażowanych w aktywizację obywatelską i rozwój polityki senioralnej w Polsce. Wydarzenie jest okazją do dyskusji i wymiany doświadczeń między przedstawicielami organizacji rządowych, samorządowych i  środowiskami senioralnymi, ekspertami, praktykami oraz decydentami. Kongres ma na celu wzmocnienie udziału osób starszych w życiu publicznym oraz wypracowanie rekomendacji służących tworzeniu nowoczesnej i skutecznej polityki senioralnej.

Seniorzy coraz liczniej uczestniczą w życiu społecznym i obywatelskim. Kongres podkreśla znaczenie ich doświadczenia, wiedzy i aktywności w kształtowaniu rozwiązań systemowych na poziomie lokalnym i ogólnopolskim.

Program Kongresu Polityki Senioralnej obejmował:

  • wykłady ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa osób starszych,
  • panele dyskusyjne poświęcone roli seniorów w społeczeństwie obywatelskim,
  • prezentację dobrych praktyk realizowanych przez organizacje i samorządy,
  • stoiska informacyjne instytucji i organizacji działających na rzecz osób starszych,

Naczelnik Milena Górecka z Departamentu Polityki Konsumenckiej mówiła o podstawowych zasadach bezpieczeństwa przy korzystaniu z mediów społecznościowych oraz ochronie danych wrażliwych i profilowaniu w internecie. Nadal niewiele osób starszych ma świadomość jak działa zautomatyzowane przetwarzanie danych w celu tworzenia profili cyfrowych użytkowników, analizowanie naszych zachowań, preferencji i przewidywania działań, głównie na potrzeby spersonalizowanego marketingu produktów i usług. Ekspertka UKE mówiła również o rodzajach zagrożeń jakie mogą być konsekwencją braku zachowania ostrożności, w tym atakach phishingowych, podszywaniu się pod inne osoby czy instytucje, fałszywych sklepach czy oszustwach na inwestycje.

O zasadach bezpieczeństwa uczestnicy Kongresu rozmawiali również ze specjalistkami z Departamentu Polityki Konsumenckiej – Anetą Czarnecką i Małgorzatą Tymińską na stoisku informacyjnym UKE.

Podczas Kongresu zaprezentowane zostały również wyniki Raportu o potrzebach społecznych seniorów 2025 r. Internet to źródło wiedzy, rozrywki i kontaktu. Jest to jednak narzędzie z którego należy korzystać odpowiedzialnie, znać podstawowe zasady bezpieczeństwa i mieć świadomość, że nie wszystkie treści są prawdziwe.

Wyniki Raportu pokazują m.in., że choć internet stanowi ważne źródło wiedzy o zdrowiu, seniorzy korzystają z niego ostrożnie, przede wszystkim z powodu niskiego zaufania do źródeł informacji. Ta ostrożność jest wskazana, bo przestrzeń online zalewają niezweryfikowane porady, pseudomedyczne teorie oraz reklamy suplementów i „cudownych terapii”, często promowane przez influencerów, którzy nie ponoszą odpowiedzialności za ich rzetelność. Seniorzy, napotykając trudny, branżowy język mogą być podatni na manipulację, w tym na fałszywe informacje dotyczące leków, diagnostyki czy profilaktyki. Dezinformacja zdrowotna może prowadzić nie tylko do wyboru nieskutecznych produktów, ale także do rezygnacji z profesjonalnej opieki medycznej. Dlatego konieczne jest wzmacnianie kompetencji cyfrowych oraz promowanie bezpiecznych, zweryfikowanych źródeł informacji. Istotne w budowaniu bezpieczeństwa informacyjnego jest korzystanie z oficjalnych, rządowych aplikacji i portali zdrowotnych. Narzędzia takie jak Internetowe Konto Pacjenta czy aplikacje oferowane przez Ministerstwo Zdrowia zapewniają dostęp do danych medycznych, zaleceń i informacji edukacyjnych tworzonych przez zweryfikowanych ekspertów.