Skok w dorosłość – prezentacja raportu Politechniki Wrocławskiej

Skok w dorosłość – prezentacja raportu Politechniki Wrocławskiej

Czym kierują się młodzi dorośli, planując swoją przyszłość? Jakie wartości wyznają? Skąd czerpią wiedzę o świecie?
Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w raporcie „Skok w dorosłość” przygotowanym przez Instytut Badawczy IPC na zlecenie Politechniki Wrocławskiej.
4 czerwca w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej odbyła się debata oraz prezentacja raportu pt. „SKOK w DOROSŁOŚĆ – priorytety i życiowe decyzje młodych ludzi”. W debacie wzięli udział:

  •  prof. dr hab. inż. Kamil Staniec – prorektor ds. kształcenia Politechniki Wrocławskiej
  •  prof. dr hab. n. med. Joanna Rymaszewska – specjalistka psychiatra, kierowniczka Katedry Neuronauki Klinicznej na Wydziale Medycznym Politechniki Wrocławskiej
  •  dr Anna Borkowska – psycholożka, wicedyrektorka Centrum Doskonałości Dydaktycznej PWr, adiunktka na Wydziale Zarządzania Politechniki Wrocławskiej
  •  Milena Górecka – naczelnik Wydziału Kampanii Edukacyjno-Informacyjnych z Urzędu Komunikacji Elektronicznej
  •  Joanna Jankowska – kierownik badania z Instytutu Badawczego IPC

Dyskusję poprowadziła Karolina Słowik-Garbiak, Gazeta Wyborcza

Co wiemy z raportu?

  •  84,4% badanych wierzy, że ma wpływ na swoją przyszłość.
  •  60,6% zadeklarowała, że ma na nią plan.
  •  Jako najważniejsze obszary w swoim życiu wskazują: rodzinę, zdrowie i dobre samopoczucie, przyjaciół.
  •  Główne deklarowane przez nich wartości to uczciwość i prawość, relacje z ludźmi oraz życzliwość.

Skąd młodzi ludzie czerpią wiedzę o świecie?

  •  Uczniowie i uczennice najczęściej pozyskują wiedzę za pośrednictwem Internetu (portale informacyjne, blogi, fora) – 68,4% oraz z mediów społecznościowych (Tik Tok, Facebook, Instagram, YouTube itp.) - 43,0%.
  •  Co ciekawe, w równym stopniu z kolei wyróżniono telewizję oraz rodzinę – po 30,2% wskazań.
  •  Najmniej istotnym źródłem informacji w grupie badanych były platformy streamingowe (Netflix, HBO GO, Disney+, itp.) – 6,9%.
  •  Niski odsetek osób skorzystał z możliwości wyróżnienia także innych źródeł informacji – 0,5%. Wśród tych odpowiedzi znalazły się następujące wskazania: sąsiadka, chłopak, przyjaciel, komunikatory czy telefon.

Pokolenie powoli wchodzących w dorosłość ludzi – którzy nie mają jeszcze wyrobionych nawyków filtrowania i weryfikacji informacji – jest szczególnie podatne na manipulację. A ta w ostatnich latach przybrała w internecie wprost niebotyczne rozmiary.  Jak stwierdziła Pani prof. dr hab. Joanna Rymaszewska – to nauczyciele i wykładowcy powinni też wskazywać najrzetelniejsze źródła, uczyć świadomego korzystania z dostępnej wiedzy, weryfikowania informacji i nabywania refleksji przy ich odbiorze. 
Jest to tym bardziej istotne, że dziś autorytetu w internecie nie buduje się poprzez dorobek i wiedzę na dany temat, a poprzez umiejętność wyzwalania w widzach dopaminowych strzałów, pobudzających układ nagrody. Dlatego często liderami opinii młodzieży w internecie zostają ludzie, którzy nie mają żadnych kwalifikacji, ani merytorycznych ani mentalnych, by taką rolę pełnić – mówiła naczelnik Milena Górecka z Departamentu Polityki Konsumenckiej UKE.

Więcej o raporcie znajdziecie na stronie: „Skok w dorosłość”, czyli raport o tym, co myślą młodzi i jakie mają plany (pwr.edu.pl)