Dwie osoby na zdjęciu, jedna z telefonem, druga z kartą płatniczą.

To nie pracownik banku!

Jeśli dzwoni do ciebie konsultant i przedstawia się jako pracownik banku zachowaj ostrożność. Często przekazuje on złe lub stresujące informacje, np. że zgłosiłeś wniosek o pożyczkę lub ktoś próbował zalogować się na Twoje konto bankowe. W celu zapewnienia bezpieczeństwa sugeruje np. konieczność weryfikacji transakcji, zablokowanie rachunku czy ściągnięcia aplikacji zabezpieczającej.

Jesteśmy zdenerwowani i chcemy aby ktoś nam w tej sytuacji pomógł. Czujność maleje, jeśli na ekranie telefonu pokazuje się nazwa naszego banku. Niestety, ale i to nie stanowi dla nas gwarancji bezpieczeństwa, bo oszuści mogą podszyć się i wyświetlać nam nazwę danego banku. Takie oszustwo nazywane jest spoofingiem.
Więcej informacji na ten temat uzyskasz pod linkiem: Spoofing
Ochrona przed spoofingiem nie jest łatwa, ale najważniejsze jest zachowanie czujności. Jeśli już przytrafi Ci się taka sytuacja sprawdź kto naprawdę do Ciebie dzwoni. Rozłącz się i sam skontaktuj się ze swoim bankiem.

Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:

  • ustaw silne hasło do banku - powinno zawierać min. 8 znaków, w tym duże i małe litery, cyfry i znaki specjalne;
  • loguj się do banku, wpisując jego adres w przeglądarkę;
  • nie klikaj w odnośniki do rzekomych stron logowania z maili - Twoje dane mogą trafić do oszustów;
  • ustal limity transakcji i płatności kartą;
  • nie podawaj danych karty na stronach, których nie jesteś w stanie zweryfikować.

 

Pamiętaj! Prawdziwy pracownik banku:

  • nie będzie prosił Cię o zainstalowanie aplikacji np. AnyDesk, TeamViewer Quick Support lub Quick Support itp.;
  • nie będzie Cię pytał o login i hasło do logowania na Twoje konto w banku;
  • nie będzie pytał o pełny numer Twojej karty, jej daty ważności oraz kodu CVV2/CVC2;
  • nie poprosi Cię o wypłatę i przekazanie środków na inny rachunek.