Poradnik Masz prawo!
13 marca 2023
Światowy Dzień Konsumenta to okazja by przypomnieć, że wszyscy jesteśmy konsumentami! Kupujemy produkty, zawieramy umowy, korzystamy z usług telekomunikacyjnych, finansowych, transportowych, turystycznych, e-commerce i wielu innych. To też okazja by przypomnieć, że nie jesteśmy sami w sporach z przedsiębiorcami. W Polsce, podobnie jak w innych państwach demokratycznych, funkcjonują różnego rodzaju instytucje, do których konsument może się zgłosić, jeśli sam nie radzi sobie z problemem. Tam pomogą nam eksperci z wiedzą specjalistyczną. Takie instytucje pozwalają wyrównywać szanse – sprawiać, że spór jednostki z przedsiębiorcą może się toczyć w sposób sprawiedliwy mimo różnicy wiedzy i doświadczeń.
Tylko świadomy konsument może uniknąć manipulacji i zagrożeń jakie czyhają na niego na etapie wybierania oferty, zawierania umowy czy korzystania z usług. Świadomy konsument zna swoje potrzeby, swoje prawa, obowiązki i podejmuje odpowiedzialne decyzje. Dlatego tak ważna jest edukacja i samorozwój.
Przygotowaliśmy Poradnik Masz prawo!, w którym przypominamy 15 podstawowych praw konsumentów korzystających z usług telekomunikacyjnych.
Masz prawo do:
- wybrania formy zawarcia umowy
- zawarcia umowy na okres krótszy niż 24 miesiące lub na czas nieokreślony
- odstąpienia od umowy
- wypowiedzenia umowy
- wypowiedzenia umowy, która została automatycznie przedłużona
- przeniesienia numeru do innej lokalizacji
- przeniesienia numeru do innej sieci
- zachowania ciągłości świadczenia usługi internetowej
- zablokowania usługi o podwyższonej opłacie
- poznania kosztów roamingu
- korzystania z udogodnień dla osób ze szczególnymi potrzebami
- reklamacji
- złożenia reklamacji w ciągu 12 miesięcy
- odszkodowania
- polubownego rozwiązania sporu
Szczegóły w poradniku: Masz prawo! Poradnik dla korzystających z usług telekomunikacyjnych – link pdf
W dochodzeniu praw, poza UKE, pomagają nam instytucje takie jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Rzecznik Finansowy, Komisja Nadzoru Finansowego, Europejskie Centrum Konsumenckie, Urząd Transportu Kolejowego, Rzecznik Praw Pasażera oraz Urząd Regulacji Energetyki i rzecznicy konsumentów.
- Zasady i prawa obowiązujące w Polsce w kontaktach konsument - przedsiębiorca (sprzedawca, usługodawca):
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Informacje w zakresie ochrony danych osobowych i prywatności:
Urząd Ochrony Danych Osobowych
- Informacje na temat ubezpieczycieli i banków oraz gdzie szukać pomocy w przypadku sporu z instytucją finansową:
Komisja Nadzoru Finansowego oraz Rzecznik Finansowy
- Pomoc i porady w zakresie praw konsumenta podczas podróży po UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii:
Europejskie Centrum Konsumenckie
- Informacje i prawa związane z podróżowaniem koleją:
- Prawa pasażerów przewoźników lotniczych:
Rzecznik Praw Pasażerów Urząd Lotnictwa Cywilnego:
- Informacje dla odbiorców energii i paliw:
- Porad z zakresu ochrony praw konsumenta udzielają rzecznicy konsumentów.
Dane kontaktowe do rzeczników w Twoim mieście lub województwie znajdziesz w wyszukiwarce na stronie: UOKiK - Konsumenci - Instytucje Konsumenckie - Rzecznicy konsumentów
- Zgłaszanie stron internetowych służących do wyłudzeń danych i środków finansowych i oszustw komputerowych: