Poradnik Masz prawo!

Poradnik Masz prawo!

Światowy Dzień Konsumenta to okazja by przypomnieć, że wszyscy jesteśmy konsumentami! Kupujemy produkty, zawieramy umowy, korzystamy z usług telekomunikacyjnych, finansowych, transportowych, turystycznych, e-commerce i wielu innych. To też okazja by przypomnieć, że nie jesteśmy sami w sporach z przedsiębiorcami. W Polsce, podobnie jak w innych państwach demokratycznych, funkcjonują różnego rodzaju instytucje, do których konsument może się zgłosić, jeśli sam nie radzi sobie z problemem. Tam pomogą nam eksperci z wiedzą specjalistyczną. Takie instytucje pozwalają wyrównywać szanse – sprawiać, że spór jednostki z przedsiębiorcą może się toczyć w sposób sprawiedliwy mimo różnicy wiedzy i doświadczeń.  

Tylko świadomy konsument może uniknąć manipulacji i zagrożeń jakie czyhają na niego na etapie wybierania oferty, zawierania umowy czy korzystania z usług. Świadomy konsument zna swoje potrzeby, swoje prawa, obowiązki i podejmuje odpowiedzialne decyzje. Dlatego tak ważna jest edukacja i samorozwój.

Przygotowaliśmy Poradnik Masz prawo!, w którym przypominamy 15 podstawowych praw konsumentów korzystających z usług telekomunikacyjnych.

Masz prawo do:

  • wybrania formy zawarcia umowy
  • zawarcia umowy na okres krótszy niż 24 miesiące lub na czas nieokreślony
  • odstąpienia od umowy
  • wypowiedzenia umowy
  • wypowiedzenia umowy, która została automatycznie przedłużona
  • przeniesienia numeru do innej lokalizacji
  • przeniesienia numeru do innej sieci
  • zachowania ciągłości świadczenia usługi internetowej
  • zablokowania usługi o podwyższonej opłacie
  • poznania kosztów roamingu
  • korzystania z udogodnień dla osób ze szczególnymi potrzebami
  • reklamacji
  • złożenia reklamacji w ciągu 12 miesięcy
  • odszkodowania
  • polubownego rozwiązania sporu

Szczegóły w poradniku: Masz prawo! Poradnik dla korzystających z usług telekomunikacyjnych – link pdf

W dochodzeniu praw, poza UKE, pomagają nam instytucje takie jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Rzecznik Finansowy, Komisja Nadzoru Finansowego, Europejskie Centrum Konsumenckie, Urząd Transportu Kolejowego, Rzecznik Praw Pasażera oraz Urząd Regulacji Energetyki i rzecznicy konsumentów.

  • Zasady i prawa obowiązujące w Polsce w kontaktach konsument - przedsiębiorca (sprzedawca, usługodawca):

Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

  • Informacje w zakresie ochrony danych osobowych i prywatności:

Urząd Ochrony Danych Osobowych

  • Informacje na temat ubezpieczycieli i banków oraz gdzie szukać pomocy w przypadku sporu z instytucją finansową:

Komisja Nadzoru Finansowego oraz Rzecznik Finansowy

  • Pomoc i porady w zakresie praw konsumenta podczas podróży po UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii:

Europejskie Centrum Konsumenckie

  • Informacje i prawa związane z podróżowaniem koleją:

Urząd Transportu Kolejowego

  • Prawa pasażerów przewoźników lotniczych:

Rzecznik Praw Pasażerów Urząd Lotnictwa Cywilnego:

  • Informacje dla odbiorców energii i paliw:

Urząd Regulacji Energetyki

  • Porad z zakresu ochrony praw konsumenta udzielają rzecznicy konsumentów.

Dane kontaktowe do rzeczników w Twoim mieście lub województwie znajdziesz w wyszukiwarce na stronie: UOKiK - Konsumenci - Instytucje Konsumenckie - Rzecznicy konsumentów

  • Zgłaszanie stron internetowych służących do wyłudzeń danych i środków finansowych i oszustw komputerowych:

CERT.PL NASK

Pliki do pobrania