VOD, loterie czy mikropłatności, czyli kilka słów o usługach o podwyższonej opłacie

VOD, loterie czy mikropłatności, czyli kilka słów o usługach o podwyższonej opłacie

Większość z nas pamięta początki korzystania z telefonów komórkowych. Niejednokrotnie szary ekran wyświetlacza użytkownicy starali się „ubarwić” płatną tapetą czy ściągnięciem rzewnej melodyjki albo gry. Wystarczyło wysłać sms na jeden z numerów specjalnych i po chwili można się było cieszyć nowym nabytkiem. Takie początki miały usługi o podwyższonej opłacie.
Dwadzieścia cztery lata temu pierwszy raz został pobrany płatny dzwonek na telefon. Od tamtej pory systematycznie rosło zainteresowanie usługami premium. Chociaż, nie każdy tak do końca wie z czym ma do czynienia.

Czym są usługi o podwyższonej opłacie?
Usługi telekomunikacyjne o podwyższonej opłacie nazywane są potocznie Premium Rate (więcej na ten temat w zakładce Premium Rate), mogą być świadczone za pomocą:

  • wiadomości SMS/MMS Premium - to numery 4, 5, 6 cyfrowe zaczynające się od 7, 8, 9. Numery te są płatne za każdą wysłaną wiadomość;
  • wiadomości SMS/MMS Premium MT - to numery 5, 6 cyfrowe zaczynające się od 5, 6. Numery te są płatne za każdą odebraną wiadomość i są nazywane prenumeratami;  
  • głosowo (numeracja 70X-XXX-XXX lub *7XXXX).

Z reguły usługi te są świadczone przez inne podmioty niż operatorzy telekomunikacyjni. 
Kiedy się spotykamy z usługami o podwyższonej opłacie? Usługi te wykorzystywane są do tzw. mikropłatności (np.: płatności za gry on-line, płatności za uzyskanie dostępu do pełnych wersji artykułów, dokumentów, serwisów ogłoszeniowych dostępnych poprzez strony www), płatności za zamawiane usługi VOD (Video On Demand) czy płatności za realizację zakupów on-line typu: muzyka, oprogramowanie. Są też wykorzystywane w różnego rodzaju loteriach, konkursach, akcjach charytatywnych czy do zamawiania dostarczania określonych płatnych treści poprzez tzw. subskrypcje (np. serwisu giełdowego, pogody czy horoskopu).
Pamiętajmy, że operatorzy telekomunikacyjni zabezpieczają użytkowników domyślnym limitem 35 zł na SMS-y Premium w danym okresie rozliczeniowym. Jednak taką blokadę można anulować narażając się tym samym na dodatkowe płatności.

Uważaj! Darmowa instalacja ≠ dodatkowe opłaty
Według badania konsumenckiego 2021 przeprowadzonego na zlecenie UKE, dzieci najczęściej korzystają z usług premium w kontekście zakupów w grach (52,2%) i aplikacjach (48,3%).

Wyobraźmy sobie taką sytuacje. Nasze dziecko dostało pierwszy i długo wyczekiwany smartfon! Koleżanki i koledzy z klasy od dawna rozmawiają o nowych, popularnych grach dostępnych do ściągnięcia – za darmo! Pamiętajmy, że większość gier tylko z pozoru wydaje się być darmowa. Kogo nie kusi wizja dokupienia nowych skinów czy mapy ze znajdźkami, albo podniesienia lvl postaci żeby jako pierwszy wśród znajomych przejść najtrudniejszy poziom?! 
Albo, natrafiliśmy na ciekawy artykuł, jednak widzimy jedynie 30% wyświetlanych treści, chcąc doczytać do końca bez zastanowienia zaznaczamy check-boxa na stronie www i możemy dowiedzieć się co było dalej.. Pamiętajmy, że zgoda na subskrypcję może być wyrażona np. w wiadomości SMS lub poprzez zaznaczenie check-boxa na stronie internetowej. Zawsze czytajmy na co tak naprawdę się zgadzamy, by nie zdziwił nas wysoki rachunek..
Powyższe przykłady pokazują jak za pomocą kilku kliknięć uzyskać dostęp do płatnych treści. Coraz powszechniejszymi formami płatności są tzw. direct billing, czyli opłaty doliczane do rachunku za telefon. Z jednej strony proste i szybkie pobranie niewielkich kwot, jednak złudne w momencie, w którym nie kontrolujemy wydatków. 
Zawsze warto zwracać uwagę za co i ile płacimy – czytając dokładnie regulamin, żeby rachunek od operatora nie wprawił nas w osłupienie!

 

Więcej o usługach o podwyższonej opłacie dowiesz się na naszym bezpłatnym webinarze Smartfon dziecka, a usługi o podwyższonej opłacie - 2 i 23 lutego o godz. 16:00.

Na webinar możesz zapisać się tutaj. Zapraszamy – liczba miejsc ograniczona!