Czy podanie na stronie internetowej numeru telefonu jest bezpieczne? - Centrum Informacji Konsumenckiej

Infolinia

  • infolinia: 22 330 4000(tonowo 1)  
    czynna w dni robocze: 10:00 – 14:00

Ustawienia

Social Media

Przełącznik języków

Czy podanie na stronie internetowej numeru telefonu jest bezpieczne?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jeżeli abonent robi to rozważnie, wówczas ryzyko nieprzewidzianych konsekwencji, takich jak uruchomienie niechcianych usług o podwyższonej opłacie (Premium Rate) jest minimalne.

Samo podanie numeru telefonu nie powinno jeszcze powodować uruchomienia subskrypcji. Przed jej rozpoczęciem dostawca musi uzyskać od abonenta jednoznaczną zgodę. Taka zgoda może być wyrażona w wiadomości SMS lub poprzez zaznaczenie odpowiedniego checkboxa na stronie internetowej.

W Internecie można znaleźć wiele stron, które chwytliwymi hasłami zachęcają do podania numeru telefonu w zamian za otrzymanie wyników uprzednio wypełnionego testu, doładowania konta pre-paid, mapy z fotoradarami, dostępu do wiadomości SMS dowolnego numeru telefonu itp.

Przed podaniem numeru telefonu oraz zaznaczeniem checkbox’a ze zgodą na subskrypcję abonent powinien dokładnie zapoznać się z całą treścią strony internetowej. Bardzo często, drobniejszą czcionką, wyjaśnione są konsekwencje podania numeru telefonu, takie jak aktywacja subskrypcji płatnych, przychodzących wiadomości SMS.

Jeżeli na stronie internetowej nie ma informacji o konsekwencjach podania numeru telefonu i kosztach z tym związanych, dla własnego bezpieczeństwa abonent nie powinien udostępniać swojego numeru na takiej witrynie oraz zaznaczać checkbox’a ze zgodą na uruchomienie subskrypcji.

Zbyt pochopne wyrażenie zgody, może skutkować nieprzewidzianymi kosztami.