Czy subskrypcja może być aktywowana samoistnie, bez udziału użytkownika?
02 stycznia 2018
Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Może jednak wystąpić w szczególnych okolicznościach.
Do tych okoliczności należą:
- błąd systemowy po stronie operatora telekomunikacyjnego lub dostawcy subskrypcji,
- uszkodzenie (wadliwe działanie) telefonu lub karty SIM,
- nieuprawnione użycie telefonu przez osobę trzecią bez wiedzy i zgody abonenta.
Jeżeli doszło do samoistnej aktywacji subskrypcji, abonent może złożyć do operatora lub dostawcy usługi o podwyższonej opłacie (Premium Rate) reklamację.
Ponadto, abonent powinien oddać do swojego operatora telefon (o ile był kupiony u operatora) oraz kartę SIM w celu wykluczenia możliwości ich uszkodzenia. W przypadku wady telefonu lub karty SIM, abonent również może złożyć do operatora reklamację.
Jeżeli odpowiedź na reklamację jest negatywna lub niesatysfakcjonująca, abonent może zwrócić się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej z wnioskiem o przeprowadzenie pozasądowego postępowania w sprawie rozwiązywania sporów konsumenckich (postępowanie ADR).
Jeżeli odpowiedź na reklamację złożona do dostawcy usługi o podwyższonej opłacie jest negatywna, abonent może zwrócić się o pomoc do miejscowo właściwego Rzecznika Konsumentów.
W przypadku, gdy abonent podejrzewa nieuprawnione użycie swojego telefonu przez osobę trzecią, sprawę można zgłosić do najbliższej jednostki policji. Użycie cudzej rzeczy ruchomej bez wiedzy jej właściciela jest wykroczeniem.
Podstawa prawna:
- ustawa Prawo telekomunikacyjne
- Rozporządzenie w sprawie reklamacji usługi telekomunikacyjnej
- ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
- ustawa Kodeks wykroczeń