Telefon
-
Jak zminimalizować ryzyko kupna kradzionego telefonu? rozwiń element
Istnieje kilka sposobów na zminimalizowanie ryzyka zakupu kradzionego telefonu komórkowego, jednakże całkowicie nie da się jego wyeliminować.
Więcej -
Czy operator ma obowiązek świadczyć usługę telefoniczną w miejscu zamieszkania abonenta? rozwiń element
Nie, operator nie ma takiego obowiązku.
-
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora? rozwiń element
Aby przenieść numer telefonu do innego operatora, abonent powinien zgłosić się do nowego, wybranego przez siebie dostawcy usług. Nowy dostawca załatwi formalności związane z przeniesieniem, w tym te dotyczące rozwiązania umowy z dotychczasowym operatorem.
-
Co zrobić, gdy operator przeniesie numer bez zgody abonenta? rozwiń element
Abonent może złożyć reklamację. Za każdy dzień od dnia aktywacji numeru u nowego operatora, abonentowi przysługuje od nowego dostawcy usług jednorazowe odszkodowanie.
-
Co zrobić, gdy operator nie dotrzymał terminu przeniesienia numeru? rozwiń element
Abonent może złożyć reklamację. Za każdy dzień zwłoki w przeniesieniu numeru abonentowi przysługuje od dotychczasowego dostawcy usług jednorazowe odszkodowanie.
-
Czy operator może odmówić przeniesienia numeru telefonu stacjonarnego do innej lokalizacji? rozwiń element
Tak, jeżeli nowy adres instalacji znajduje się poza zasięgiem sieci operatora. Brak przeniesienia numeru nie oznacza, że dotychczasowa umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych przestaje obowiązywać.
-
Czy można zrezygnować z przeniesienia numeru? rozwiń element
Tak, abonent może zrezygnować z przeniesienia numeru. W tym celu u dotychczasowego lub nowego operatora należy złożyć stosowne oświadczenie najpóźniej w terminie 2 dni przed planowaną datą przeniesienia.
-
Czy można przenieść numer komórkowy do sieci stacjonarnej i odwrotnie? rozwiń element
Nie, numery telefonów komórkowych mogą być przenoszone tylko w ramach sieci mobilnej, natomiast numery stacjonarne tylko na danym obszarze geograficznym.
-
Czy operator ma obowiązek przeniesienia numeru VoIP? rozwiń element
Obowiązek przeniesienia numeru z telefonii internetowej VoIP (Voice over Internet Protocol) zależy od tego, czy numer należy do numeracji VoIP, czy też jest zwykłym numerem telefonu, takim jak w tradycyjnych sieciach telefonicznych.
-
Czy w ramach własnej sieci operator ma obowiązek przenieść numer telefonu z oferty abonamentowej na ofertę pre-paid? rozwiń element
Nie, operator nie ma obowiązku przeniesienia numeru telefonu z oferty abonamentowej (post-paid) na ofertę pre-paid w ramach własnej sieci.
-
Czy abonent musi zarejestrować kartę SIM (pre-paid)? rozwiń element
Nie, abonent nie ma takiego obowiązku, jednakże dopóki karta SIM nie zostanie zarejestrowana, pozostanie nieaktywna.
-
Kto może zarejestrować kartę SIM (pre-paid)? rozwiń element
Kartę SIM może zarejestrować każdy abonent, w tym osoby niepełnoletnie, które ukończyły 13 lat. Warunkiem jest posiadanie dowodu tożsamości.
-
Jakie dane są potrzebne do rejestracji karty SIM (pre-paid)? rozwiń element
Rejestracja karty SIM polega na wypełnieniu i podpisaniu formularza.
-
Czy można zarejestrować kartę SIM (pre-paid) przez Internet? rozwiń element
Tak, kartę SIM można zarejestrować w formie elektronicznej przez Internet. Do tego celu wykorzystuje się formularze elektroniczne, które są dostępne na stronach internetowych operatorów.
-
Czy można zarejestrować kartę SIM (pre-paid) przez telefon lub e-mail? rozwiń element
-
W jaki sposób może zarejestrować kartę SIM (pre-paid) abonent, który nie może się przemieszczać? rozwiń element
O możliwości zarejestrowania karty SIM przy wykorzystaniu Internetu (e-mail), telefonu itp., a następnie zweryfikowaniu tożsamości w domu abonenta (np. poprzez kuriera) decyduje operator.
-
Jak długo trwa rejestracja karty SIM (pre-paid)? rozwiń element
Obowiązujące przepisy nie wskazują terminu jaki ma operator na dokonanie rejestracji karty SIM.
-
Czy przy zakupie karty SIM (pre-paid) abonent musi okazać dowód tożsamości? rozwiń element
Nie, przy samym zakupie karty SIM (np. w kiosku lub w salonie operatora) abonent nie musi okazywać dowodu tożsamości.
-
Jak zarejestrować kartę SIM (pre-paid), jeżeli operator nie ma salonu? rozwiń element
Jeżeli operator nie ma salonu, wówczas rejestracja karty SIM odbywa się za pomocą formularza elektronicznego. Po wypełnieniu formularza abonent powinien go wydrukować i udać się do punktu współpracującego z operatorem lub oczekiwać na kuriera, który dostarczy formularz do podpisu.
-
W jaki sposób operator weryfikuje poprawność danych podanych przez abonenta w formularzu rejestracyjnym karty SIM (pre-paid)? rozwiń element
Sposób weryfikacji i potwierdzania tożsamości abonenta ustalany jest przez samych operatorów.
-
Czy operator może potrącić środki zgromadzone na koncie pre-paid po upływie ważności karty SIM? rozwiń element
Tak, po upływie ważności konta pre-paid operator może potrącić wszystkie zgromadzone środki. Odpowiednie zapisy w tym zakresie znajdują się w regulaminie usługi pre-paid.
-
Czy abonent może odzyskać środki pieniężne z konta pre-paid, które straciło swoją ważność? rozwiń element
Przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne nie nakładają na dostawców usług telekomunikacyjnych obowiązku zwrotu niewykorzystanych środków z konta pre-paid.
-
Co zrobić z uciążliwymi połączeniami telefonicznymi? rozwiń element
Jeżeli abonentowi przydzielony został numer po firmie i w związku z tym otrzymuje niechciane połączenia, należy zgłosić to do dostawcy usług telekomunikacyjnych i pisemnie zażądać bezpłatnej zmiany numeru, opisując przyczynę uciążliwości.
-
Czy operator odpowiada za uszkodzony podczas burzy telefon? rozwiń element
Nie, operator nie odpowiada za szkody powstałe w skutek tzw. siły wyższej.
-
Ile czasu ma operator na usunięcie awarii usługi telefonicznej? rozwiń element
Termin usunięcia awarii powinien być wskazany przez operatora w warunkach umowy. Przepisy prawa nie określają tego terminu.
-
Co zrobić w sytuacji, gdy operator sprzedał abonentowi wadliwy lub niezgodny z umową telefon? rozwiń element
Jeżeli abonent kupił u operatora wadliwy lub uszkodzony telefon, to z tego tytułu może złożyć reklamację u sprzedawcy lub producenta telefonu. Pomocy w tego typu sprawach udziela Rzecznik Konsumentów oraz Inspekcja Handlowa, do których abonent może się zgłosić.
-
Czy operator ma obowiązek bezpłatnie zdjąć blokadę SIM-lock? rozwiń element
Nie, operator nie ma obowiązku zapewnienia abonentom możliwości bezpłatnego zdjęcia blokady SIM-lock.
-
Czy można zablokować kartę SIM w przypadku jej zgubienia lub kradzieży? rozwiń element
Tak, w przypadku zgubienia lub kradzieży karty SIM, może ona zostać zablokowana przez operatora. W tym celu należy zgłosić się do biura obsługi klienta i wydać stosowną dyspozycję.
-
Jak zablokować numer IMEI skradzionego telefonu komórkowego? rozwiń element
W pierwszej kolejności abonent powinien zgłosić fakt kradzieży do najbliższej jednostki policji i poprosić o wydanie zaświadczenia o dokonaniu zgłoszenia. Następnie powinien udać się do salonu operatora i wypełnić formularz zgłoszenia zablokowania numeru IMEI telefonu komórkowego.
-
Jak odblokować numer IMEI odnalezionego telefonu komórkowego? rozwiń element
W pierwszej kolejności abonent powinien uzyskać z komisariatu policji zaświadczenie o odnalezieniu uprzednio skradzionego urządzenia. Następnie powinien udać się do salonu operatora i wypełnić formularz zgłoszenia odblokowania numeru IMEI telefonu komórkowego.
-
Dlaczego używanie polskich znaków w wiadomości SMS skraca jej maksymalną długość? rozwiń element
Każda wiadomość SMS mieści maksymalnie 1120 bitów. Standardowo stosowane jest kodowanie 7-bitowe (1 znak = 7 bitów), co daje do dyspozycji 160 znaków na wiadomość SMS. Użycie polskich znaków skraca jej długość, gdyż automatycznie zmieniane jest w nich kodowanie na 16-bitowe (1 znak = 16 bitów), co daje 70 znaków na wiadomość SMS.
-
Dlaczego wiadomość SMS nie może być dłuższa niż 160 znaków? rozwiń element
Wiadomość SMS nie może być dłuższa niż 160 znaków, gdyż taki standard obowiązuje w sieciach GSM. Jest on zgodny z normami technologicznymi Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych ETSI (European Telecommunications Standards Institute).
-
Czy można wysyłać wiadomości SMS dłuższe niż 160 znaków? rozwiń element
Nie, nie można wysłać wiadomości SMS dłuższej niż 160 znaków.