Czy operator może automatycznie przedłużyć umowę na kolejny czas określony po upływie terminu jej obowiązywania?
02 stycznia 2018
Co do zasady tak. Obowiązujące przepisy nie zabraniają automatycznego przedłużania umowy na kolejny czas określony po upływie terminu jej obowiązywania.
Zgodnie ze stanowiskiem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, tego rodzaju zapisy w umowie mogą być jednak uznane za nieuczciwą praktykę rynkową. Może tak być wtedy, gdy abonenci nie są jasno informowani o tym, co dzieje się z umową po upływie okresu jej obowiązywania.
W praktyce operatorzy powinni stosować mechanizm, w którym abonent będzie zrozumiale informowany o sposobie przedłużenia umowy po upływie okresu jej obowiązywania. Na przykład w momencie zawarcia umowy abonent powinien móc określić co się dzieje z umową po upływie terminu jej obowiązywania. Do wyboru mogą być 3 opcje: automatyczne przedłużenie na czas nieokreślony; automatyczne przedłużenie na czas określony; rozwiązanie umowy.
Podstawa prawna:
- ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów
Decyzje Prezesa UOKiK:
- DDK 26/2016 (ostatni dostęp: 2 stycznia 2018 r., godz. 09:05)
- RWR 37/2014 (ostatni dostęp: 2 stycznia 2018 r., godz. 09:06)
- RKR 52/2013 (ostatni dostęp: 2 stycznia 2018 r., godz. 09:06)