Reklamacje
Masz problem z usługą pocztową?
Złóż reklamację!
Reklamację możesz złożyć pisemnie, mailowo, poprzez formularz na stronie internetowej operatora lub ustnie.
Reklamację może złożyć nadawca albo adresat – gdy przesyłka zostanie mu doręczona albo nadawca zrzekł się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń.
W reklamacji podaj:
- imię i nazwisko (lub nazwę firmy)
- adres
- przedmiot reklamacji
- datę i miejsce nadania przesyłki
- numer przesyłki
- okoliczności uzasadniające reklamację
- wysokość odszkodowania, jeśli takiego żądasz
- PODPISZ SIĘ
Jeśli reklamacja nie będzie kompletna – operator pocztowy poprosi cię o uzupełnienie. Brak uzupełnienia oznacza pozostawienie jej bez rozpatrzenia.
Na złożenie reklamacji masz 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki.
Operator pocztowy ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Jeśli nie odpowie w terminie oznacza to, że reklamacja została uznana i wypłacone zostanie odszkodowanie w wysokości wynikającej z przepisów Prawa pocztowego lub regulaminu usługi.
W sytuacji świadczenia powszechnej usługi pocztowej w obrocie zagranicznym masz 6 miesięcy na złożenie reklamacji od dnia nadania przesyłki, natomiast operator pocztowy ma 3 miesiące na wypłatę odszkodowania lub poinformowanie o nieuznaniu reklamacji.
W przypadku odmowy uznania reklamacji możesz złożyć odwołanie w terminie 14 dni od dnia otrzymania odpowiedzi. Operator pocztowy na udzielenie odpowiedzi na odwołanie ma 30 dni.
Odpowiedź na reklamację powinna zawierać:
- nazwę jednostki operatora pocztowego rozpatrującej reklamację
- powołanie podstawy prawnej
- informację o uznaniu lub odmowie uznania reklamacji
- w przypadku uznania reklamacji – określenie wysokości odszkodowania oraz informację o terminie i sposobie jego wypłaty
- uzasadnienie, jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie
- pouczenie o prawie odwołania się oraz wskazanie adresu, na jaki złożyć odwołanie
- pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dalszego dochodzenia roszczeń
- imię i nazwisko upoważnionego pracownika operatora pocztowego wraz z zajmowanym przez niego stanowiskiem
Jakie przysługuje Ci odszkodowanie?
Wysokość odszkodowania określają przepisy Prawa pocztowego oraz regulamin usługi.
Jeśli odpowiedź operatora pocztowego na reklamację nie jest dla Ciebie satysfakcjonująca skorzystaj z:
interwencji Prezesa UKE, pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (postępowanie ADR) – BEZPŁATNIE! lub skieruj sprawę do sądu powszechnego.
Pozasądowe rozwiązywanie sporów daje możliwość polubownego zakończenia sprawy szybciej i taniej niż przez sąd powszechny.
Szczegółowe wymagania, jakie powinna spełniać reklamacja wniesiona do operatora pocztowego oraz tryb postępowania reklamacyjnego określają przepisy rozporządzenia w sprawie reklamacji usługi pocztowej.
Więcej informacji na temat reklamacji znajdziesz także w poradniku.