Co to jest usługa powszechna?
12 stycznia 2018
Operator wyznaczony jest wybierany na okres 10 lat przez Prezesa UKE, w drodze decyzji, spośród operatorów pocztowych wyłonionych w drodze konkursu ogłaszanego przez Prezesa UKE. Poczta Polska S.A. została wyznaczona do świadczenia usług powszechnych w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2025 r.
Do usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym usługi pocztowe obejmujące:
- przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie:
- przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2 kg i liczonych z tolerancją do
2 mm wymiarach maksymalnych (90 cm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 60 cm) i minimalnych strony adresowej (9x14 cm); - przesyłek dla ociemniałych;
- paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 kg i wymiarach, z których największy nie przekracza 1,5 m, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3 m;
- przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2 kg i liczonych z tolerancją do
- sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20 kg i wymiarach,
z których największy nie przekracza 1,5 m, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3 m.
Zasady świadczenia usług powszechnych przez operatora wyznaczonego, tj. Pocztę Polską S.A., określa rozporządzenie.
Warto pamiętać, że w zakres usług świadczonych przez Pocztę Polską S.A. wchodzą usługi powszechne, które Poczta Polska S.A. obowiązana jest świadczyć jako operator wyznaczony, jak również inne usługi pocztowe niebędące usługami powszechnymi.