Kiedy następuje zawarcie umowy o świadczenie usługi pocztowej? Co to oznacza?

Świadczenie usług pocztowych odbywa się na podstawie umów o świadczenie usług pocztowych zawieranych między nadawcami a operatorami pocztowymi.

Zawarcie umowy o świadczenie usługi pocztowej następuje gdy:

  1. operator pocztowy przyjmie przesyłkę do doręczenia;
  2. nadawca umieści przesyłkę listową w nadawczej skrzynce pocztowej operatora.

Operator pocztowy określa w regulaminie warunki wykonywania i korzystania z usług pocztowych. Regulamin określa w szczególności:

  1. katalog świadczonych usług;
  2. ogólne warunki świadczenia usług pocztowych;
  3. zasady wykonywania usług pocztowych, w tym warunki przyjmowania i doręczania przesyłek pocztowych;
  4. wykaz przedmiotów i substancji, które nie mogą stanowić zawartości przesyłki pocztowej;
  5. informacje dotyczące gwarantowanej jakości usług pocztowych, w tym terminów ich realizacji, jeżeli operator pocztowy świadczy usługę z gwarantowanym terminem doręczenia;
  6. okoliczności uznania usługi pocztowej za niewykonaną lub nienależycie wykonaną;
  7. sposób postępowania w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej;
  8. terminy, po upływie których uważa się niedoręczoną przesyłkę pocztową za utraconą;
  9. uprawnienia nadawcy lub adresata w przypadku utraty, ubytku zawartości lub uszkodzenia przesyłki pocztowej oraz niewykonania usługi pocztowej z zachowaniem gwarantowanej jakości;
  10. zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji, w tym zasady przyznawania odszkodowań;
  11. wysokość odszkodowań z tytułu utraty, ubytku zawartości lub uszkodzenia przesyłki pocztowej bądź wykonania usługi
    z naruszeniem gwarantowanego terminu doręczenia, jeżeli taki termin był przewidziany w regulaminie;
  12. tryb i sposób wypłaty odszkodowań;
  13. zakres i formy prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.