Kiedy następuje zawarcie umowy o świadczenie usługi pocztowej? Co to oznacza?
12 stycznia 2018
Świadczenie usług pocztowych odbywa się na podstawie umów o świadczenie usług pocztowych zawieranych między nadawcami a operatorami pocztowymi.
Zawarcie umowy o świadczenie usługi pocztowej następuje gdy:
- operator pocztowy przyjmie przesyłkę do doręczenia;
- nadawca umieści przesyłkę listową w nadawczej skrzynce pocztowej operatora.
Operator pocztowy określa w regulaminie warunki wykonywania i korzystania z usług pocztowych. Regulamin określa w szczególności:
- katalog świadczonych usług;
- ogólne warunki świadczenia usług pocztowych;
- zasady wykonywania usług pocztowych, w tym warunki przyjmowania i doręczania przesyłek pocztowych;
- wykaz przedmiotów i substancji, które nie mogą stanowić zawartości przesyłki pocztowej;
- informacje dotyczące gwarantowanej jakości usług pocztowych, w tym terminów ich realizacji, jeżeli operator pocztowy świadczy usługę z gwarantowanym terminem doręczenia;
- okoliczności uznania usługi pocztowej za niewykonaną lub nienależycie wykonaną;
- sposób postępowania w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej;
- terminy, po upływie których uważa się niedoręczoną przesyłkę pocztową za utraconą;
- uprawnienia nadawcy lub adresata w przypadku utraty, ubytku zawartości lub uszkodzenia przesyłki pocztowej oraz niewykonania usługi pocztowej z zachowaniem gwarantowanej jakości;
- zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji, w tym zasady przyznawania odszkodowań;
- wysokość odszkodowań z tytułu utraty, ubytku zawartości lub uszkodzenia przesyłki pocztowej bądź wykonania usługi
z naruszeniem gwarantowanego terminu doręczenia, jeżeli taki termin był przewidziany w regulaminie; - tryb i sposób wypłaty odszkodowań;
- zakres i formy prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.