Jakie są zasady doręczania przesyłek w postępowaniu cywilnym?

W przypadku przesyłek nadanych na zasadach szczególnych w postępowaniu cywilnym, jeżeli stroną jest osoba fizyczna, doręczenia dokonuje się jej osobiście, a gdy nie ma ona zdolności procesowej – jej przedstawicielowi ustawowemu. Ponadto, gdy strona ustanowiła pełnomocnika procesowego lub osobę upoważnioną do odbioru pism sądowych, pisma sądowe doręcza się zasadniczo[1] tym osobom[2].

Natomiast w przypadku, gdy doręczający nie zastanie adresata w mieszkaniu, wówczas pismo sądowe może doręczyć dorosłemu domownikowi, a gdyby go nie było – administracji domu, dozorcy domu lub sołtysowi, jeżeli osoby te nie są przeciwnikami adresata w sprawie i podjęły się oddania mu pisma. Ponadto, dla adresata, którego doręczający nie zastanie w miejscu pracy, można doręczyć pismo osobie upoważnionej do odbioru pism[3].

W razie niemożności doręczenia przesyłki adresatowi lub innym osobom uprawnionym do odbioru, wówczas pismo przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego należy złożyć w placówce pocztowej tego operatora. Obowiązkiem doręczyciela, który podjął nieudaną próbę doręczenia przesyłki sądowej, jest umieszczenie zawiadomienia w drzwiach mieszkania adresata lub w oddawczej skrzynce pocztowej ze wskazaniem gdzie i kiedy pismo pozostawiono oraz z pouczeniem, że należy je odebrać w terminie siedmiu dni od dnia umieszczenia zawiadomienia. W przypadku bezskutecznego upływu tego terminu, czynność zawiadomienia należy powtórzyć[4]. Termin siedmiu dni liczy się od dnia następnego po dniu pozostawienia zawiadomienia lub powtórnego zawiadomienia[5]. Do terminu 7 dni nie wlicza się bowiem dnia pozostawienia zawiadomienia lub zawiadomienia powtórnego ponieważ okres 7 dni liczy się od dnia następnego po dniu pozostawienia zawiadomienia lub zawiadomienia powtórnego, co wynika wprost z przepisów[6].W odróżnieniu od dopuszczonych prawem różnych sposobów doręczenia przesyłki sądowej (doręczenie do rąk adresata, dorosłego domownika, administracji domu, dozorcy domu lub sołtysa, czy osobie upoważnionej do odbioru pism w miejscu pracy adresata), określenie podmiotu, któremu może zostać wydana awizowana przesyłka zostało jednoznacznie wskazane przez ustawodawcę.

Podkreślić należy, że choć ustawodawca określił sposoby doręczenia przesyłki sądowej (doręczenie do rąk adresata, dorosłego domownika, administracji domu, dozorcy domu lub sołtysa), to w sposób odmienny sprecyzował krąg podmiotów, którym może zostać wydana awizowana przesyłka. Pismo takie może zostać odebrane z placówki pocztowej przez adresata, jego przedstawiciela ustawowego, a także przez osobę upoważnioną na podstawie pełnomocnictwa pocztowego do odbioru przesyłek pocztowych. Należy zwrócić więc uwagę, że wydanie przesyłki osobie innej niż adresat i jego przedstawiciel ustawowy, może nastąpić jedynie na podstawie umocowania udzielonego zgodnie z zasadami określonymi w Prawie pocztowym[7].

Ponadto, na wniosek strony doręczenie może być dokonane na wskazany przez nią adres skrytki pocztowej. W tym wypadku pismo sądowe przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego składa się w placówce pocztowej tego operatora, umieszczając zawiadomienie o tym w skrytce pocztowej adresata[8].

Przepis wprost określa, iż przesyłka pocztowa nadana w postępowaniu cywilnym zostanie wydana jedynie adresatowi, jego przedstawicielowi ustawowemu bądź osobie posiadającemu pełnomocnictwo pocztowe udzielone w sposób określony w art. 38 Prawa pocztowego.

 

[1] wyjątek stanowią pisma wzywające stronę do osobistego stawiennictwa, które doręcza się tylko bezpośrednio tej stronie, z wyjątkiem strony, o której mowa w art. 11355 § 1 Kpc.

[2] art. 133 Kpc

[3] art. 138 Kpc

[4] art. 139 § 1 Kpc

[5] § 7 ust. 3 i § 8 ust. 2 pkt 3 rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 6 maja 2020 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 819), zwanego dalej „RKpc”

[6] § 6 ust. 2 i § 8 ust. 2 pkt 3 RKpc

[7] art. 139 § 11 Kpc

[8] art. 135 § 2 Kpc