Jakie są zasady doręczania przesyłek w postępowaniu podatkowym?

Jedną z form doręczania pism przez organ podatkowy jest ich doręczanie za pośrednictwem operatora pocztowego przesyłką rejestrowaną w rozumieniu Prawa pocztowego.

Pisma doręcza się osobom fizycznym pod adresem miejsca ich zamieszkania albo pod adresem do doręczeń w kraju[1]. Ponadto, w przypadku nieobecności adresata w miejscu zamieszkania albo pod adresem do doręczeń w kraju pisma doręcza się za pokwitowaniem pełnoletniemu domownikowi, a gdyby go nie było lub odmówił przyjęcia pisma - sąsiadowi, zarządcy domu lub dozorcy - gdy osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. Zawiadomienie o doręczeniu pisma sąsiadowi, zarządcy domu lub dozorcy umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub na drzwiach mieszkania adresata, lub w widocznym miejscu przy wejściu na posesję, na której zamieszkuje adresat lub której adres wskazano jako adres do doręczeń[2].

Natomiast, w razie niemożności doręczenia pisma, operator pocztowy przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej, a w przypadku doręczania pisma przez pracownika organu podatkowego lub przez inną upoważnioną osobę pismo składa się na okres 14 dni w urzędzie gminy (miasta). Zawiadomienie o pozostawaniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w placówce pocztowej albo w urzędzie gminy w terminie 7 dni od dnia pozostawienia zawiadomienia, umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, lub miejsca wskazanego jako adres do doręczeń w kraju, na drzwiach jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. Natomiast w przypadku niepodjęcia pisma w terminie, o którym mowa wyżej, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru pisma w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia pierwszego zawiadomienia o złożeniu pisma w placówce pocztowej albo w urzędzie gminy[3].

Na wniosek strony pismo może zostać doręczone na wskazany przez nią adres skrytki pocztowej. W tym przypadku, pismo przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego składa się w placówce tego operatora, umieszczając zawiadomienie o tym w skrytce pocztowej adresata[4].

W przypadku niepodjęcia pisma, doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu 14 dni, o którym mowa powyżej, a pismo pozostawia się w aktach sprawy[5].

Również w sytuacji odmowy przyjęcia przez adresata pisma doręczanego, to zwraca się je nadawcy z adnotacją o odmowie jego przyjęcia i datą odmowy oraz uznaje się, że pismo doręczone zostało w dniu odmowy jego przyjęcia przez adresata. Pismo wraz z adnotacją pozostawia się w aktach sprawy[6].

 

[1] art. 148 § 1 Ordynacji podatkowej

[2] art. 149 Ordynacji podatkowej

[3] art. 150 § 1-3 Ordynacji podatkowej

[4] art. 150a Ordynacji podatkowej

[5] art. 150 § 4 Ordynacji podatkowej

[6] art. 153 Ordynacji podatkowej