Roaming i sieci satelitarne
-
Czy dostawca usług roamingowych musi chronić abonenta przed wysokimi kosztami transmisji danych w Unii Europejskiej i poza nią? rozwiń element
Dostawcy usług roamingowych mają obowiązek ochrony abonenta przed wysokimi kosztami transmisji danych na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (UE/EOG). Poza UE/EOG obowiązek taki również istnieje, o ile operator sieci zagranicznej umożliwia monitorowanie zużycia danych.
-
Czy dostawcy usług świadcząc usługi w roamingu są zobowiązaniu zapewnić jakość świadczonych usług taką samą jak w Polsce? rozwiń element
Dostawcy usług nie mogą oferować usług roamingu na warunkach mniej korzystnych niż oferowane na rynku krajowym, w szczególności pod względem jakości usług przewidzianej w umowie, jeżeli w roamingu jest dostępna ta sama generacja sieci oraz są dostępne takie same warunki i te same technologie.
Dostawcy usług z tego względu powinni zapewnić, aby umowa, której przedmiotem są usługi roamingu określała m.in. jasne i zrozumiałe informacje na temat warunków i jakości usług roamingu oraz w jaki sposób jakość usług roamingu może w praktyce różnić się od jakości usług świadczonych na rynku krajowym.
-
Czy dostawcy usług mają obowiązek zapewnić możliwość połączenia z numerem 112 w Roamingu na terenie Unii Europejskiej? rozwiń element
Tak, dostawcy usług mają obowiązek zapewnić możliwość bezpłatnego połączenia z numerem 112 na terenie Unii Europejskiej. Dostawcy usług zapewniają, aby abonenci korzystający z roamingu byli odpowiednio informowani o sposobach dostępu do służb ratunkowych w odwiedzanym państwie. Abonent powinien być poinformowany o tym w wysłanej do niego wiadomości SMS.
-
Co zmieni się dla abonentów w związku z zakończeniem okresu przejściowego w procesie opuszczania Wielkiej Brytanii ze struktur UE (tzw. Brexit)? rozwiń element
Od momentu zakończenia okresu przejściowego tj. po 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania staje się państwem trzecim dla celów przepisów regulujących świadczenie usług w roamingu na terenie UE oraz połączeń międzynarodowych. Oznacza to, że dostawcy będą mogli stosować odmienne ceny i zasady rozliczeń niż w przypadku usług realizowanych w innych krajach UE.
-
Na jakich zasadach świadczone będą usługi telekomunikacyjne w roamingu w Wielkiej Brytanii po 1 stycznia 2021 r.? rozwiń element
Od dnia zakończenia okresu przejściowego Zjednoczone Królestwo staje się państwem trzecim dla celów przepisów regulujących świadczenie usług telekomunikacyjnych w roamingu na terenie UE i EOG. Tym samym dostawcy usług nie będą od 1 stycznia 2021 r. zobowiązani do oferowania usług w roamingu w Zjednoczonym Królestwie analogicznie jak w przypadku innych państw członkowskich UE tj. zgodnie z zasadą rozliczania usług w roamingu tak jak w kraju bez naliczania dodatkowych opłat (RLAH).
-
Jakie będą ceny usług w roamingu w Wielkiej Brytanii po 1 stycznia 2021 r.? rozwiń element
W przypadku usług realizowanych w roamingu poza państwami członkowskimi UE oraz państwami należącymi do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) brak jest ograniczeń prawnych dot. wysokości stawki z tytułu realizowanych usług detalicznych (za 1 minutę połączenia wykonanego, 1 minutę połączenia odebranego, za SMS-a oraz MMS-a). Decyzja o nowym poziomie cen w ofertach obowiązujących od dnia zakończenia okresu przejściowego jak i jego wysokości pozostaje decyzją biznesową dostawcy usług, dlatego też klienci powinni zwrócić szczególną uwagę na zasady korzystania z usług w roamingu w Wielkiej Brytanii, ponieważ mogą się one różnić w zależności od dostawcy usług i wybranej oferty.
-
Jakie będą ceny połączeń międzynarodowych i SMS wysyłanych do Wielkiej Brytanii po 1 stycznia 2021 r.? rozwiń element
Od dnia zakończenia okresu przejściowego Zjednoczone Królestwo staje się państwem trzecim dla celów przepisów regulujących ceny połączeń międzynarodowych i SMS wysyłanych w ramach UE. Oznacza to, że brak jest ograniczeń prawnych dot. wysokości stawki z tytułu połączeń realizowanych z kraju do użytkowników korzystających z usług w Wielkiej Brytanii. Decyzja o nowym poziomie cen w ofertach obowiązujących od dnia zakończenia okresu przejściowego jak i jego wysokości pozostaje decyzją biznesową dostawcy usług, dlatego też klienci powinni zwrócić szczególną uwagę na zasady korzystania z tych usług, ponieważ mogą się one różnić w zależności od dostawcy usług i wybranej oferty.
-
Czy nowe zasady świadczenia usług i rozliczeń za połączenia w roamingu i połączeń międzynarodowych dotyczą także Irlandii? rozwiń element
W związku z zakończeniem okresu przejściowego, czyli po 1 stycznia 2021 r. (Brexit) nowe zasady rozliczeń i świadczenia przez dostawców usług telekomunikacyjnych w roamingu i połączeń międzynarodowych dotyczą Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Irlandia ze stolicą w Dublinie, która jedynie graniczy ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, jest nadal, jako niezależny kraj członkiem Unii Europejskiej i na terenie Irlandii obowiązują regulacje dot. zasady RLAH w roamingu oraz połączeń międzynarodowych wewnątrz UE.
-
Jakie są zasady zniesienia opłat roamingowych w krajach Bałkanów Zachodnich? rozwiń element
Bałkany Zachodnie to przyjęte w UE określenie dla sześciu krajów Europy Południowo-Wschodniej: Republiki Albanii, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Republiki Kosowa, Republiki Macedonii Północnej i Republiki Serbii. Na mocy regionalnego porozumienia z 4 kwietnia 2019 r. w państwach Bałkanów Zachodnich od 1 lipca 2021 r. zniesione zostały dodatkowe opłaty roamingowe na terenie tych krajów.
Oznacza to, że z kartą SIM zakupioną w jednym z wyżej wymienionych krajów można podróżować i korzystać z usług roamingowych w pięciu pozostałych krajach bez ponoszenia dodatkowych opłat za roaming. W przypadku korzystania z karty SIM polskiego dostawcy usług, abonent ponosi opłaty zgodnie z cennikiem roamingowym danego dostawcy usług dla wybranej oferty. Porozumienie obowiązuje tylko na terytorium krajów Bałkanów Zachodnich i nie ma wpływa na ceny obowiązujące na terenie Unii Europejskiej i Europejskim Obszarze Gospodarczym, co oznacza również, że na tym obszarze nie obowiązuje zasada RLAH.
-
Co zrobić, aby skorzystać z roamingu? rozwiń element
Aby skorzystać z roamingu należy włączyć usługę roamingu w swoim telefonie.
-
Jakie są koszty usług roamingowych na terenie Unii Europejskiej (RLAH - Roam Like At Home)? rozwiń element
Od 15 czerwca 2017 r. na terenie Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego (UE/EOG) opłaty rozliczane według zasady RLAH (Roam Like At Home).
-
Czy zasada RLAH (Roam Like At Home) obowiązuje wszystkich operatorów? rozwiń element
Tak, zasada RLAH obowiązuje wszystkich operatorów, w tym operatorów wirtualnych MVNO (Mobile Virtual Network Operator), niezależnie od zakresu i wielkości prowadzonej działalności telekomunikacyjnej.
-
Czy zasada RLAH (Roam Like At Home) dotyczy połączeń z Polski do innych krajów Unii Europejskiej? rozwiń element
Nie, zasada RLAH nie dotyczy połączeń realizowanych z Polski do innych krajów należących i nienależących do Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (UE/EOG).
-
Czy zasada RLAH (Roam Like At Home) działa poza Unią Europejską? rozwiń element
Nie, zasada RLAH nie obowiązuje poza Unią Europejską i Europejskim Obszarem Gospodarczym (UE/EOG).
-
Czy zasada RLAH (Roam Like At Home) może być ograniczona? rozwiń element
Tak, zasada RLAH może zostać ograniczona przez operatora. Taka sytuacja może mieć miejsce wtedy, gdy abonent korzysta z usług w roamingu w niewłaściwy lub niestandardowy sposób.
-
Co to jest Polityka Uczciwego Korzystania (FUP - Fair Usage Policy)? rozwiń element
Polityka Uczciwego Korzystania jest mechanizmem, który pozwala operatorom monitorować i zapobiegać niewłaściwemu korzystaniu z usług w ramach roamingu.
-
Czy operator może nałożyć limity na pakiety w ramach RLAH (Roam Like At Home)? rozwiń element
W ramach zasady RLAH operator nie może nałożyć limitów na usługi pakietowe, dotyczące połaczeń telefonicznych oraz odbierania i wysyłania wiadomości SMS. Limity mogą być wprowadzone tylko w przypadku usługi dostępu do Internetu.
-
Czy dostawca usług roamingowych musi informować abonenta o kosztach realizacji usług w danym kraju Unii Europejskiej i poza nią? rozwiń element
Tak, dostawcy usług roamingowych mają obowiązek informować abonenta o kosztach realizacji usług w danym kraju, niezależnie czy jest on częścią Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (UE/EOG), czy też nie.
-
Jak uniknąć wysokich kosztów transmisji danych w roamingu poza Unią Europejską? rozwiń element
Aby uniknąć wysokich kosztów transmisji danych w roamingu poza Unią Europejską oraz Europejskim Obszarem Gospodarczym (UE/EOG), abonent powinien wykupić u swojego operatora pakiet danych, przeznaczony do usługi roamingowej.
-
Co zrobić w sytuacji, gdy będąc na terenie Polski operator rozliczył połączenia jak w roamingu poza Unią Europejską? rozwiń element
W pierwszej kolejności abonent powinien złożyć reklamację do swojego operatora. W przypadku otrzymania negatywnej lub niesatysfakcjonującej odpowiedzi, abonent może zwrócić się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej z wnioskiem o przeprowadzenie pozasądowego postępowania w sprawie rozwiązywania sporów konsumenckich (postępowanie ADR).
-
Jaka jest różnica między roamingiem a siecią satelitarną? rozwiń element
Usługi telekomunikacyjne w roamingu realizowane są za pomocą naziemnych sieci komórkowych, natomiast połączenia w sieci satelitarnej realizowane są z wykorzystaniem sztucznych satelitów okołoziemskich.
-
Czy operator sieci satelitarnej ma takie same obowiązki jak dostawca usług roamingowych? rozwiń element
Nie, na operatorach sieci satelitarnej nie ciążą obowiązki, które zgodnie z prawodawstwem Unii Europejskiej muszą realizować dostawcy usług roamingowych. Połączenia satelitarne nie są tożsame z połączeniami roamingowymi.
-
Jak można skorzystać z usług telekomunikacyjnych na promie/w samolocie? rozwiń element
Aby móc skorzystać z usług telekomunikacyjnych na otwartych wodach oraz w powietrzu, abonent powinien być zaopatrzony w telefon hybrydowy lub satelitarny, do których należy włożyć kartę SIM.
-
Jakie są koszty korzystania z usług w sieci satelitarnej? rozwiń element
W przypadku korzystania z sieci satelitarnej nie obowiązują ceny za realizację usług w roamingu, wskazane w tzw. Eurotaryfie, mimo że użytkownik znajduje się na terenie Unii Europejskiej.