Umowy, rachunki, płatności
-
Co to jest dokumentowa forma umowy? rozwiń element
Dokumentowa forma umowy umożliwia złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie.
-
Czy konsument ma prawo wyboru formy zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych? rozwiń element
Tak. Konsument ma prawo dokonać wyboru formy zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych spośród oferowanych przez operatora, np. w formie pisemnej, elektronicznej i dokumentowej.
-
W jakiej formie może zostać zawarta umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych? rozwiń element
Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych może zostać zawarta w formie pisemnej, elektronicznej, dokumentowej, poprzez dokonanie czynności faktycznych
-
W jakim czasie abonent może złożyć wypowiedzenie umowy z powodu zmiany jej warunków (regulaminu, cennika)? rozwiń element
Termin złożenia takiego wypowiedzenia nie jest określony przez obowiązujące przepisy prawa. W zawiadomieniu o proponowanych zmianach operator wyznacza termin na złożenie wypowiedzenia z powodu zmian w umowie.
-
Co powinna zawierać umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych? rozwiń element
Elementy, które powinna zawierać umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych określone są w art. 56 ustawy Prawo telekomunikacyjne.
-
Czy można zawrzeć umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych na okres krótszy niż 24 miesiące? rozwiń element
Tak, jeżeli operator ma w swojej ofercie umowy na czas określony, wówczas jest zobowiązany do posiadania przynajmniej jednej oferty z możliwością zawarcia umowy na okres do 12 miesięcy.
-
Czy można zawrzeć umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych na okres dłuższy niż 24 miesiące? rozwiń element
Nie, pierwsza umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawarta z operatorem na czas określony nie może być dłuższa niż 24 miesiące.
-
Czy operator może odmówić zawarcia umowy z abonentem? rozwiń element
Tak, operator może odmówić zawarcia umowy z abonentem jeżeli ten nie uzyska pozytywnej oceny wiarygodności płatniczej. Oceny takiej operator dokonuje na podstawie posiadanych danych i zaczerpniętych z biura informacji gospodarczej.
-
Od czego operator może uzależnić zawarcie umowy z abonentem? rozwiń element
Operator może uzależnić zawarcie umowy od oceny wiarygodności płatniczej abonenta.
-
Od czego operator nie może uzależnić zawarcia umowy z abonentem? rozwiń element
Operator nie może uzależniać zawarcia umowy od zakazu podpisania umowy z innym operatorem oraz od podania innych danych niż te, które przewidziane są ustawą Prawo telekomunikacyjne.
-
Co zrobić w sytuacji, gdy podpis na umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych został sfałszowany? rozwiń element
Jeżeli podpis na umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych został sfałszowany, sprawę należy zgłosić do najbliższej jednostki Policji. Podrobienie podpisu jest przestępstwem.
-
Co zrobić, gdy abonent otrzymał rachunek od operatora, z którym nie zawarł umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych? rozwiń element
Jeżeli abonent otrzymał rachunek/fakturę od operatora, z którym nie zawarł umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa w postaci podrobienia podpisu abonenta. Podrobienie podpisu jest przestępstwem i należy to zgłosić do najbliższej jednostki Policji.
-
Czy operator ma obowiązek przepisać umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych (dokonać cesji umowy) na inną osobą? rozwiń element
Nie, operator nie ma obowiązku dokonania cesji umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
-
Jak abonent może sprawdzić zasięg sieci przed zawarciem umowy o świadczenie mobilnych usług telekomunikacyjnych? rozwiń element
Istnieje kilka sposobów na to, aby zminimalizować ryzyko zawarcia umowy o świadczenie mobilnych usług telekomunikacyjnych, z których nie będzie można korzystać np. w miejscu zamieszkania lub pracy.
-
Jaka jest różnica między odstąpieniem od umowy a wypowiedzeniem umowy? rozwiń element
Odstąpienie od umowy jest to czynność, polegająca na rozwiązaniu umowy zawartej w domu lub na odległość w terminie 14 dni od dnia jej podpisania. Wypowiedzenie umowy jest to czynność, która polega na rozwiązaniu umowy zawartej w salonie operatora lub po upływie terminu 14 dni od dnia jej zawarcia w domu lub na odległość.
-
Czy konsument może odstąpić od umowy zawartej w salonie operatora? rozwiń element
Nie, prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia nie obowiązuje w przypadku umów podpisanych w salonie operatora lub autoryzowanym punkcie sprzedaży.
-
Czy konsument może odstąpić od umowy zawartej w domu i w jakim terminie? rozwiń element
Tak, konsument może odstąpić od umowy zawartej w domu w terminie 14 dni od dnia jej podpisania. Uprawnienie to przysługuje również w sytuacji, gdy operator rozpoczął świadczenie usług.
-
Czy abonent może bez konsekwencji wypowiedzieć umowę, jeżeli operator nie rozpoczął świadczenia usług stacjonarnych? rozwiń element
Tak, jeżeli w pierwszej kolejności abonent pisemnie wezwie operatora do spełnienia świadczenia (uruchomienia usługi telekomunikacyjnej), wyznaczając mu rozsądny, możliwy do spełnienia termin, i zaznaczając, że po jego upływie odstąpi od umowy.
-
Czy abonent może bez konsekwencji wypowiedzieć umowę, jeżeli w miejscu jego zamieszkania/pracy nie ma zasięgu? rozwiń element
Nie, brak zasięgu lub słaby zasięg sieci nie są podstawą do rozwiązania umowy o świadczenie mobilnych usług telekomunikacyjnych.
-
Czy można bez konsekwencji wypowiedzieć umowę, jeżeli w miejscu zamieszkania/pracy najpierw był zasięg, a później go nie było? rozwiń element
Nie, brak zasięgu lub słaby zasięg sieci w sytuacji, w której poprzednio zasięg był dobry, nie są podstawą do rozwiązania umowy o świadczenie mobilnych usług telekomunikacyjnych.
-
Czy abonent może bez konsekwencji wypowiedzieć umowę, jeżeli została ona zawarta pod wpływem wprowadzającej w błąd reklamy? rozwiń element
Jeżeli upłynął termin 14 dni na odstąpienie od umowy, to rozwiązanie umowy bez konsekwencji z powodu wprowadzającej w błąd reklamy nie jest możliwe.
-
Czy można bez konsekwencji wypowiedzieć umowę, jeżeli operator zmienia jej warunki (regulamin) w okresie jej obowiązywania? rozwiń element
Możliwość wypowiedzenia umowy bez konsekwencji w przypadku wprowadzenia przez operatora zmian w jej warunkach (regulaminie) jest uzależniona od przyczyny ich dokonania.
-
Czy abonent może bez konsekwencji wypowiedzieć umowę, jeżeli operator zmienia cennik w okresie jej obowiązywania? rozwiń element
Możliwość wypowiedzenia umowy bez konsekwencji w przypadku wprowadzenia przez operatora zmian w cenniku jest uzależniona od ich rodzaju i przyczyny dokonania.
-
Kiedy następuje rozwiązanie umowy, która została wypowiedziana przez abonenta na skutek wprowadzonych w niej zmian? rozwiń element
Rozwiązanie umowy z powodu wprowadzenia przez operatora zmian następuje najpóźniej z dniem wejścia w życie tych zmian.
-
Co zrobić w sytuacji, gdy operator nie poinformował abonenta o zmianach w umowie (regulaminie, cenniku)? rozwiń element
Jeżeli operator nie poinformował o zmianach w umowie, abonent może złożyć reklamację. W przypadku otrzymania negatywnej lub niesatysfakcjonującej odpowiedzi, można zwrócić się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej z wnioskiem o interwencję.
-
Czy zmiana nazwy operatora, jego adresu lub siedziby jest zmianą warunków umowy? rozwiń element
Nie, zmiana nazwy operatora, jego adresu lub siedziby nie jest zmianą warunków umowy. Tym samym abonentowi nie przysługuje prawo wypowiedzenia umowy bez konsekwencji z powodu takich zmian.
-
Jakich opłat może żądać operator w momencie rozwiązania umowy zawartej na czas określony? rozwiń element
Przedterminowe rozwiązanie umowy zawartej na czas określony może wiązać się dla abonenta z dodatkową opłatą, tzw. karą umowną.
-
Jakich opłat może żądać operator w momencie rozwiązania umowy zawartej na czas nieokreślony? rozwiń element
Rozwiązanie umowy zawartej na czas nieokreślony z reguły nie wiąże się dla abonenta z dodatkowymi opłatami.
-
Czy operator może przetwarzać dane osobowe w celach marketingowych po rozwiązaniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych? rozwiń element
Tak, fakt rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie jest równoznaczny z wycofaniem zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.
-
Co dzieje się z umową w przypadku śmierci abonenta? rozwiń element
W przypadku śmierci abonenta umowa wygasa z dniem otrzymania przez operatora informacji o zgonie (aktu zgonu).
-
Co zrobić w sytuacji, gdy abonent otrzymał zawyżony rachunek? rozwiń element
Jeżeli abonent otrzymał zawyżony rachunek, może złożyć reklamację do operatora.
-
Jaki dzień uznaje się za dzień dokonania płatności za usługi telekomunikacyjne? rozwiń element
Z reguły za dzień dokonania przez abonenta płatności za świadczone usługi telekomunikacyjne uznaje się dzień zaksięgowania wpłaty na rachunku bankowym operatora.
-
Czy operator może naliczyć odsetki w przypadku opóźnienia w zapłacie faktury? rozwiń element
Tak, operator może naliczyć odsetki od zaległej płatności za każdy dzień opóźnienia.
-
Czy operator może naliczyć odsetki w przypadku opóźnienia w zapłacie faktury, której abonent nie otrzymał? rozwiń element
Tak, operator może naliczyć odsetki od zaległej płatności, nawet jeżeli abonent nie otrzymał faktury. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku, gdy abonent nie poinformował operatora o braku otrzymania faktury.
-
Czy operator może sprzedać firmie windykacyjnej dług wynikający z nieopłaconej faktury? rozwiń element
Tak, brak płatności w wyznaczonym terminie za wystawioną fakturę daje operatorowi podstawę do sprzedaży długu i przekazania danych osobowych abonenta firmie windykacyjnej.
-
Czy operator może zablokować usługi z powodu nieopłaconej faktury? rozwiń element
Tak. Każdy operator w regulaminie świadczenia usług określa zasady postępowania w przypadku braku dokonania przez abonenta płatności.
-
Czy operator może zablokować usługi na wszystkich numerach telefonów, jeżeli abonent nie opłacił faktury za jeden z nich? rozwiń element
Tak, istnieje możliwość, w której operator może zablokować usługi na kilku numerach telefonów w przypadku braku płatności za jeden z nich.
-
Czy operator może rozwiązać umowę z abonentem z powodu nieopłaconej faktury? rozwiń element
Tak, operator może rozwiązać umowę z abonentem z powodu nieopłaconej faktury.
-
Czy brak otrzymania od operatora faktury zwalnia abonenta z konieczności dokonania opłaty za świadczone usługi? rozwiń element
Nie, brak otrzymania faktury nie zwalnia abonenta z konieczności uregulowania należności z tytułu świadczonych usług.
-
Czy operator może wysyłać do abonenta fakturę listem zwykłym? rozwiń element
Tak. Obowiązujące przepisy prawa nie określają w jaki sposób operator ma dostarczyć abonentowi fakturę.
-
Kiedy następuje przedawnienie roszczeń operatora? rozwiń element
Przedawnienie roszczeń operatora, wynikających z opłat abonamentowych, zrealizowanych połączeń kary umownej i wykonanej instalacji sprzętu, wynosi 3 lata.
-
W jaki sposób operator rozlicza dokonywane przez abonentów wpłaty za świadczone usługi telekomunikacyjne? rozwiń element
Każda dokonywana przez abonenta wpłata powinna być opisana w taki sposób, żeby operator wiedział za jakie usługi płatność jest uiszczana.
-
Czy operator może naliczyć opłatę za połączenie z biurem obsługi klienta? rozwiń element
Tak, operator może naliczyć opłatę za połączenie z biurem obsługi klienta.
-
Czy operator może naliczyć opłatę za transfer danych w przypadku automatycznego pobrania aktualizacji oprogramowania smartfona? rozwiń element
Tak, operator nalicza opłaty za każdy transfer danych w sieci Internet, niezależnie od tego czy była to aktualizacja oprogramowania smartfona, film, zdjęcia itp.
-
Czy operator może naliczać opłatę za utrzymanie łącza i w jakiej wysokości? rozwiń element
Tak, operator może naliczać opłatę za utrzymanie łącza. Obowiązujące przepisy nie regulują kwestii wysokości takiej opłaty oraz sposobu jej rozliczania.
-
Czy operator może naliczać opłatę za utrzymanie łącza w przypadku telefonii internetowej VoIP? rozwiń element
Tak, operator może naliczać opłatę za utrzymanie łącza w przypadku świadczenia usługi telefonii internetowej VoIP (Voice over Internet Protocol). Opłata taka rozliczana jest w ramach usługi dostępu do Internetu.